Lasten.fi-verkkokauppa ViidakkoStorella

1. Lähtötilanne

1. Lähtötilanne Henri Huovinen Menestyvän verkkokaupan tärkeä edellytys on alusta, joka mahdollistaa verkkokaupan monipuoliset markkinointitoimet. Henri Huovinen Toimitusjohtaja, Lasten.fi

Lasten.fi on suomalainen lastentarvikkeiden verkkokauppa, jonka valikoimiin kuuluvat lastentarvikkeet, vaatteet ja lelut sekä pelit. Online Trade Finland Oy/Lasten.fi aloitti toimintansa verkkokaupan avaamisen myötä kevättalvella 2014 uutena yrityksenä, jolla ei ollut ennestään kivijalkamyymäläverkostoa. 

Ennen varsinaisen verkkokaupan avaamista Lasten-verkkokaupalle toteutettiin Sivuviidakko-julkaisujärjestelmällä kohderyhmään vetoava mobiiliystävällinen teaser-sivu, jonka avulla markkinoitiin pian avattavaa verkkokauppaa ja kerättiin kiinnostuneiden yhteystietoja jo etukäteen. Myös Facebook-sivusto perustettiin jo alkuvaiheessa tukemaan muita toimia ja nostattamaan hypeä tulevasta kaupasta.

2. Suunnittelu

2. Suunnittelu Henri Kauppi Lasten.fi-verkkokaupan markkinoinnissa hyödynnettiin kattavasti eri digiviestinnän työkaluja sekä ennen että jälkeen julkaisun. Turhan usein verkkokaupan markkinointi ennen julkaisua unohdetaan lähes kokonaan. Henri Kauppi Sähköisen kaupankäynnin asiantuntija, Koodiviidakko Oy

Lasten.fi-verkkokaupassa päätettiin panostaa alusta alkaen erityisesti verkkokaupan markkinointitoimiin sekä jouhevaan ja mutkattomaan asiointikokemukseen. Verkkokaupan ulkoasusta suunniteltiin lämminhenkinen ja moderni, ja samaa ulkoasua mukaillen toteutettiin myös teaser-sivu, verkkokaupan uutiskirjepohja sekä facebook-profiiliin alle rakennetut laskeutumissivut. Verkkokauppaan toteutettiin markkinointitoimia tukemaan tarjouskirjeen tilausikkuna sekä sosiaalisen median liitännäiset.

Verkkokaupan ostoprosessista haluttiin tehdä mahdollisimman yksinkertainen ja helppo, minkä vuoksi kaupan maksutavaksi valittiin Klarnan Checkout-maksuratkaisu. Koko ostoskori suunniteltiin ns. One-Page-Checkout -periaatteella, jolloin ostos saatetaan loppuun yhdellä ainoalla sivulla.

3. Toteutus

3. Toteutus Simo Ikonen Lasten.fi-verkkokaupan julkaisun yhteydessä tehty mediatiedotus on loisto esimerkki lehdistötiedotteiden tehokkuudesta. Kunhan aihe on ajankohtainen ja tiedotteet hyvin kohdennettu, lehdistö tarttuu mielellään juttuun. Simo Ikonen Account Manager, Koodiviidakko Oy

Verkkokaupan teaser-sivulta kerätyt sähköpostit laitettiin ohjautumaan automaattisesti Postiviidakko-uutiskirjetyökaluun postituslistalle. Heti verkkokaupan avauduttua uusia kontakteja lähestyttiin mobiiliresponsiivisella uutiskirjeellä, jossa kerrottiin verkkokaupan avaamisesta ja tarjottiin alennuskoodi verkkokauppaan. Näin uuteen kauppaan saatiin heti kävijävirtaa ja ensimmäiset verkkokaupan asiakkaat.

Verkkokaupan julkaisusta tiedotettiin laajalti myös medialle ePressi-tiedotejakelupalvelun avulla. Toteutetut lehdistötiedotteet poikivat kaksi Lasten.fi-verkkokauppaa käsittelevää artikkelia alan lehdissä, joiden myötä kaupan kävijämäärät viisinkertaistuivat ja pysyivät korkealla vielä seuraavinakin päivinä. 

4. Lopputulos

Katso kuva 4. Lopputulos Henri Huovinen Vaikka liiketoiminta on paljon muutakin kuin tekniikkaa, ei verkkokauppaa voi pyörittää ja markkinoida ilman toimivia ja toisiinsa saumattomasti integroituvia työkaluja. Henri Huovinen Toimitusjohtaja, Lasten.fi

Lasten.fi on ViidakkoStore-alustalle rakennettu moderni verkkokauppa, joka hyödyntää kattavasti erilaisia integraatioita ja palveluita toiminnassaan. Facebook-sivujen ja uutiskirjeiden ohella verkkokaupassa otettiin käyttöön Nosto-palvelu, joka personoi ja optimoi verkkokaupan tuotesuosituksia reaaliaikaisesti asiakkaille. Lisäksi kaupan markkinoinnissa hyödynnetään Googlen hakusanamainontaa, chat-palvelua ja useita eri sosiaalisen median kanavia. Verkkokaupan aktiivisen markkinointiotteen avulla kauppaan on saatu alusta alkaen kävijäliikennettä ja sen myötä uusia asiakkaita.

Lasten.fi-verkkokauppa

Koodiviidakon työkaluja käyttää yli 3500 organisaatiota

Lapland Hotels

Lapland Hotels on Lapin laajin ja monipuolisin hotelliketju.

RIL

RIL on rakennus- ja kiinteistöalan diplomi-insinöörien ja teekkareiden vuonna 1934 perustettu valtakunnallinen järjestö.
Katso toteutus

Aukia

Aukia-ketjun myymälät toimivat Moda ja Jim&Jill nimillä ympäri Suomea.
Katso toteutus

Väritukku Oy

Väritukku Oy on Suomen johtavan sisustuksen pintamateriaaleihin erikoistuneen Värisilmä-ketjun keskusliike. Väritukun omistavat yksityiset Värisilmä-liikkeet.
Katso toteutus

Asiakkaiden suusta

Tuki-chatti toimii kun rasvattu, vastausta ei ikinä tarvitse odottaa ja akuuttiin ongelmaan saa ratkaisun heti. Tämänkaltaisen reaaliaikaisen tukipalvelun tarjoaminen asiakkaille on nykypäivää! Koodiviidakon moitteettomasti toimivan tukipalvelun kanssa asioinnin jälkeen on vaikeaa enää tyytyä odottelemaan sähköpostivastauksia seuraavana päivänä tai jonottelemaan puhelimessa.
Anna Mäkelä Viestintäpäällikkö, IAB Finland Oy
Projektin lopputuloksena saimme näyttävät ja brändiä tukevat sivut, joiden käytettävyys on saanut erityistä kiitosta. Sisältöä ja päivityksiä on helppoa jakaa eri SoMe-alustoihin ja linkittää asiakasviesteihin. Uuden sivuston kanssa on mukava tehdä työtä.
Taija Paavola Viestintä- ja markkinointipäällikkö, SOL Palvelut Oy

Kiinnostuitko ViidakkoStoresta? Ota meihin yhteyttä ja kysy lisää!

Kiinnostuitko ViidakkoStoresta? Ota meihin yhteyttä ja kysy lisää!

Ota meihin rohkeasti yhteyttä, pyydä demo ja tutustu ViidakkoStoreen tarkemmin.

Parhaan käsityksen ViidakkoStoren käyttöliittymästä ja ominaisuuksista saat näkemällä ja kokeilemalla sitä itse. Vinkkaamalla meille kiinnostuksesi saat ilmaisen esittelyn ViidakkoStoresta – paikan päällä omalla toimistollasi tai vaikka online yhteydessä. Takaamme, että nähtyäsi ViidakkoStoren et tule pettymään! 

Pyydä demo Ota yhteyttä