Mitä markkinointiteknologioita jokaisen yrityksen tulisi hyödyntää vuonna 2016? Mitä markkinointiteknologioita jokaisen yrityksen tulisi hyödyntää vuonna 2016?
Vuosi sitten Harvard Business Review listasi seitsemän markkinoinnin teknologiaa, joita jokaisen yrityksen tulisi käyttää. Katsoimme, miltä tilanne näyttää vuosi myöhemmin – ja lisäsimme yhden oman. Samalla kartoitimme, miten itse vastaamme näihin tarpeisiin.
Mittaaminen on yhä tärkeämpää, ja erillisten analytiikkatyökalujen (Google Analytics, Yandex, Baidu) lisäksi kaikissa markkinoinnin työkaluissa tulisi olla hyvät ja selkeät analytiikkaominaisuudet.
Verkkosivujen ja sähköpostimarkkinoinnin analytiikka lienee kaikille jo tuttua (joskin usein alihyödynnettyä). Sen sijaan kaikki eivät vielä käytä hyväkseen sosiaalisen median työkalujen tai lehdistötiedotejakelun analytiikkamahdollisuuksia.
Analytiikka ei ole tärkeää vain tehokkuuden mittaamisessa ja raportoinnissa, vaan myös oppimisessa ja toiminnan kehittämisessä. Raporttien pyörittelyn sijaan kannattaa tähdätä aitoon ymmärrykseen: mikä toimii, mikä ei? Mitkä ovat trendit ja suunta? Tässä auttavat mahdollisimman helpot ja visuaaliset raportointityökalut.
Kuva: Kuvassa todellista dataa Postiviidakko.fi-sivustolta. Joulukorttikampanjamme on ollut suosittu, mutta käyttöehdot-sivu voitaisiin nostaa aiempaa paremmin esille. Sisällöntuotantotiimimme pystyy hyödyntämään tämän ja paljon muuta analytiikkainfoa sivuston päivityksiä tehdessään.
Konversio-optimointi tarkoittaa verkkosivulle ohjattavien kävijöiden ohjaamista tekemään mahdollisimman paljon sitä, mitä heidän halutaan tekevän. Harward Business Review'n mukaan noin 3 % sivuille ohjatuista päätyy tekemään sivuilla mitään – konversio-optimoinnin avulla tämä saadaan yleensä noin tuplautumaan. Tämä on monelle yritykselle rahallisesti suuri summa, joten se todella kannattaa.
Verkkosivujen ja verkkokaupan konversio-optimointi on jatkuva prosessi, joka vaatii CMS-järjestelmältä integroitavuutta ja helppoa muokattavuutta, jotta jatkuva testaaminen ja reagointi on mahdollista. Internet-sivujen jatkuvan kehittämisen lisäksi konversio-optimoinnin tärkeimpiä työkaluja ovat tiettyä tarkoitusta varten luodut laskeutumissivut. Laskeutumissivuja voi rakentaa CMS:llä tai joillain sähköpostimarkkinointijärjestelmillä, mutta rakentaminen on vasta ensimmäinen askel: siitä alkaa optimointi. Optimointiin voi käyttää esimerkiksi Landing Page Graderia tai Optimizelya.
Ei, sähköposti ei kuole myöskään vuonna 2016, vaan se on verkkosivujen ohella yhä markkinoinnin voimallisin väline. Sähköposti on yhä ”se virallinen asiakanava”, jossa ollaan aidosti ostoaikeissa, etsimässä tietoa, ja se millä halutaan vastaanottaa tärkeää tietoa. Sen avulla tavoitat B2B-päättäjät, myyt kuluttaja-asiakkaille tositarkoituksella ja tiedotat medialle.
Ostetut listat ja satunnainen spämmäys ovat menneisyyttä. Nyt sähköpostimarkkinointia tehdään asiakkaille, jotka ovat itse ilmaisseet halunsa sitä vastaanottaa, mahdollisimman kohdennetusti, ja mahdollisimman laadukkaalla sisällöllä, ei määrällä vaan laadulla.
Yhä suurempi osa sähköpostimarkkinoinnista on automatisoitu tehokkaisiin, tarkasti segmentoituihin ketjuihin, joilla kerran kiinnostunut asiakas kasvaa hitaasti kohti asiakkuutta.
Koodiviidakko on sähköpostimarkkinoinnin ammattilainen jo yli 10 vuoden kokemuksella. Vannomme reilujen toimintamallien ja laadukkaan sähköpostimarkkinoinnin nimeen, ja se näkyy tuloksissa sekä viestien läpimenossa. Kehitämme työkalua myös jatkuvasti markkinoinnin ja viestinnän tarpeiden mukaan. Nyt nousussa on videoiden hyödyntäminen sähköpostimarkkinoinnissa, eikä ihme: kun viestissä on video, ja etenkin jos siitä kerrotaan jo otsikossa, ovat avaus- ja klikkausmäärät usein aivan omaa luokkaansa. Toinen trendi ovat automaattiset sähköpostiketjut, esimerkiksi drip-kampanjat.
Postiviidakon tärkeimpiä ominaisuuksia:
Hakukonemarkkinoinnin kokonaisuus koostuu hakukoneoptimoinnista ja hakukonemarkkinoinnista. Hakukoneoptimointi vaatii onnistuakseen pitkäjänteistä toimintaa, laadukasta teknistä ja graafista toteutusta ja ammattimaista sisällöntuotantoa, joka ottaa huomioon hakukoneiden vaatimukset. Käytännössä hakukoneoptimointi alkaa CMS-järjestelmän valinnasta: jos tekniikka ei ole hakukoneystävällistä, ei muullakaan toiminnalla ole merkitystä.
Tärkeintä hakukoneoptimoinnissa on kuitenkin laadukas ja jatkuvasti päivittyvä sisältö – ja että hakukoneoptimointia tekevät sisällöntuottajat, eivät (ainakaan täysin) ulkoiset toimistot. Siksi onkin tärkeää, että CMS:ssä on yksinkertaiset ja hyvät SEO-toiminnallisuudet.
Hakukonemarkkinointi taas tarkoittaa maksettuja mainoksia, kuten Google Adwordsia (kokeile myös esim Wordstreamia). Näiden avulla voi testata ja optimoida omia hakusanoja (kokeile myös Keywordtool.iota), tekstiä, lomakkeita jne. Yhdistämällä nämä Google Adwordsiin ja CRM:ään asti voidaan seurata, kuinka paljon konkreettista tulosta mainokset ovat tuottaneet.
Koska jo yrityksen kanssa tekemisissä olleet asiakkaat ovat otollisempaa kohderyhmää kuin täysin ”kylmät”, omat kohderyhmät löytää usein parhaiten yrityksen sisäisistä työkaluista. Kun markkinoinnin automaatiotyökalut yhdistävät yrityksen kannalta tärkeimmistä lähteistä tulevan tiedon yhteen, erottuu sieltä helposti tärkeitä, hyvin monimutkaisiakin segmenttejä joita olisi muuten vaikea tai mahdoton hahmottaa. Ne on sitten helppo viedä Googlen työkaluihin.
Remarketing on muun muassa sitä, mitä tapahtuu kun käyt verkkosivulla, minkä jälkeen kyseisen yrityksen mainokset alkavat seurata sinua verkkosivuilla ja esimerkiksi Facebookissa. Tämä retargetoinniksi kutsuttu markkinointi on ärsyttävää, joskus, mutta useimmiten erittäin tehokasta – koska kohderyhmä on niinkin tarkka kuin aiheeseen jo kiinnostusta osoittaneet. Usein retargetingista maksetaan klikkiperusteisesti, joten sen avulla saa paljon ilmaisia näyttöjä. Käytetyimpiä työkaluja ovat Google Adwordsin remarketing, mutta kokeile myös AdRollia tai Perfect Audiencea. Remarketing sisältää kuitenkin paljon muutakin, esimerkiksi verkkokaupan ostoskorimuistuttajat. Käytännössä remarketing sisältää kaikki markkinointiviestit, jotka kohdistetaan asiakkaaseen tietyn ostamiseen liittyvän toiminnon triggeröimänä.
Remarketingin tehoa voidaan parantaa kohdentamalla se tietyille, kapeammille segmenteille markkinoinnin automaatiojärjestelmän kautta. Kumman uskot tuovan enemmän myyntituloja: mainostaminen geneerisesti ihmisille, jotka ovat käyneet tietyllä sivuilla, vai esimerkiksi vain henkilölle, joka on vuoden aikana ostanut verkkokaupasta useamman kerran tietystä hintakategoriasta, ja joka vieraili kyseisellä verkkosivulla nyt kolmatta kertaa?
ViidakkoCEM on retargetoijan paras ystävä, joka mahdollistaa laajat retargetointi-ominaisuudet – myös kotimaisten mainosverkkojen kanssa. CEM yhdistää asiakastiedon esimerkiksi verkkosivuilta, CRM:stä ja verkkokaupasta kokonaisuuksiksi, joita voit käyttää mainonnan kohderyhminä. Suoran yhdistämisen lisäksi voit itse valita pieniäkin segmenttejä suoraan visuaalisten raporttien graafeista, ja viedä tiedot haluamaasi järjestelmään. Näitä voit hyödyntää niin hakukonemainonnan kuin retargeting-kohderyhmien luomisessa.
ViidakkoCEM mahdollistaa myös monipuolisen remarketingin. Esimerkiksi ostoskorimuistuttajat tai ostoon ohjaavat drip-kampanjat ovat ViidakkoCEMin perustoiminnallisuuksia.
Mobiiliystävällisyys on äärimmäisen tärkeää niin online-asiakaskokemukselle kuin myynnillekin; jos verkkosivusi eivät ole jo todella, aidosti ja syvästi mobiiliystävälliset, olet menettänyt jo runsaan määrän asiakkaita, paljon uutiskirjeavauksia ja rutkasti hakukonenäkyvyyttä – Google kun rankaisee mobiilin huomioimattomuudesta. Verkkosivut ja responsiivinen uutiskirje ovat ensimmäinen askel, sen jälkeen on aika siirtyä katsomaan, mitä muuta mobiilimaailma voi tarjota: mobiilimarkkinoinnin ja mobiilisovelluksien tarjoamat mahdollisuudet lisääntyvät jatkuvasti.
Kuva: Sivuviidakon mobiilinäkymien esikatselulla voit varmistaa, että sivustolle päivittämäsi sisältö näyttää hyvältä myös mobiililaitteella.
Kuva: Postiviidakon statistiikkanäkymien avulla näet uutiskirjeidesi mobiili- ja työpöytäavausten määrän, käytetyimmät sähköpostiohjelmat sekä eri ohjelmien tarkan jakauman.
Markkinoinnin automaatio kokoaa kaiken yhteen. Vuonna 2016 markkinoinnin automaatio ei ole enää pelottava hypesana, vaan aitoa tekemistä. Valitse juuri sinun yrityksesi tarpeisiin ja toimintamalleihin sopivat palat suuresta palapelista, ja ala tuottaa tulosta automaatio kerrallaan yhdistämällä toiminnaksi juuri se tieto, mitä kulloinkin tarvitset. Kenties se on lisämyyntiä automatisoiduilla sähköpostiketjuilla yhdistämällä verkkosivujen, verkkokaupan ja sosiaalisen median tietoja? Kenties tuomalla yhteen tapahtumajärjestämisen ja CRM:n tiedot saadaan aikaan tulosta sosiaalisen median kautta. Kenties yhdistämällä verkkosivujen, sähköpostimarkkinoinnin ja CRM:n tiedot luodaan myynnille siirrettäväksi lämpöisiä liidejä?
Koodiviidakko on ainoa suomalainen markkinoinnin automaation tarjoaja. Lähestymistapamme markkinoinnin automaatioon poikkeaa monista muista tarjoajista: emme halua pitkiä käyttöönottoprosesseja, suunnattomia aloituskustannuksia ja monimutkaisia järjestelmiä, jotka jäävät käyttämättä. Olennaista on aloittaa ketterästi parista automatisoidusta prosessista, ja laajentaa ja oppia ajan kanssa. Nopeimmat käyttöönottoprojektimme ovat viikkoja.
Viestinnän seuranta on olennainen osa viestinnän kokonaisuutta, joka koostuu sosiaalisen median ja median jatkuvasta kuuntelusta ja seurannasta, siitä oppimisesta ja siihen reagoimisesta, lehdistötiedottamisesta, some-näkyvyydestä ja tämän kaiken hallinnasta. Kuuntele, mitä sinusta ja kilpailjoistasi puhutaan, tunnista ketkä puhuvat, ja kohdenna viestejä heihin. Reagoi keskusteluun, ja seuraa lehdistötiedotteidesi tehokkuutta.
ViidakkoMonitor seuraa viestintää verkkomedioissa ja sosiaalisessa mediassa, ja integroituu lehdistötiedotejakelu ePressiin, mikä mahdollistaa lehdistötiedotteiden läpimenon seurannan ja raportoinnin.
Tuntuuko sinusta, että markkinoinnin tekniikkaasi pitäisi päivittää vuonna 2016? Ota yhteyttä, niin mennään yhdessä eteenpäin!
Tilaa kuukausittainen uutiskirjeemme, joka sisältää aina uusimmat mielenkiintoiset artikkelit.
Näin vuoden alkumetreillä on hyvä pysähtyä hetkeksi ja katsoa, miltä ympäröivä digimaailma näyttää juuri nyt. Käymme artikkelissamme läpi vuoden 2018 merkittävimmät digitaalisen markkinoinnin trendit ja muutosvoimat. Bonuksena löydät artikkelin lopusta infograafin, joka kokoaa yhteen kaikki 21 digitaalisen markkinoinnin trendiä.
Lue lisää ›Markkinoinnin automaatiota hyödynnetään yhä useammissa yrityksissä ja moni vielä harkitsee. Automaatiota pidetään yleisesti liiketoimintaa tehostavana ja resursseja säästävänä markkinoinnin keinona, mutta mitä sanovat tutkimukset? Kannattaako markkinoinnin automaatio?
Lue lisää ›Miksi markkinoinnin automaatiota kannattaa hyödyntää verkkokaupan markkinoinnissa? Kokosimme viisi hyvää syytä ja käytännön vinkkejä.
Lue lisää ›Älypuhelinten voittokulun myötä mobiilipalveluiden määrä räjähti käsiin vuosikymmenen taitteessa ja viimeisen viiden vuoden aikana olemme nähneet mobiililaitteiden muuttuvan lisälaitteesta usein eniten käytetyksi online-välineeksi. Mitkä tekijät ja konseptit muokkaavat mobiilipalveluiden kehitystä jatkossa ja mikä niiden merkitys on markkinoijalle?
Lue lisää ›Sähköpostimarkkinointi on yhä paras tapa saada vastinetta markkinointibudjetille – siksi sitä kannattaa kehittää jatkuvasti! Viime aikojen selkänä trendinä on ollut sähköpostimarkkinoinnin tehostaminen segmentoinnin ja viestien kohdentamisen avulla. Miten sähköpostimarkkinoinnin segmentoinnissa pääsee alkuun, ja mitä kaikkea siihen käytännössä liittyy?
Lue lisää ›