Kirjoitus

Voiko verkkokauppias lomailla?

Ota yhteyttä
Voiko verkkokauppias lomailla? Verkkokauppa-asiakkaat ovat tottuneet tekemään ostoksia ajasta ja päivästä riippumatta, joten kaupan sulkeminen lomien ajaksi soveltuu kehnosti verkkokaupan bisneslogiikkaan.

Tuotteista ja palveluista riippuen kesälomat voivat tarkoittaa verkkokauppiaalle joko hiljaisempaa kautta myynnissä tai vuoden kovinta myyntisesonkia. Puhutaan sitten kesälomista tai lomista yleensä, miten on verkkokauppiaan itsensä laita? Voiko verkkokauppias jättäytyä lomalle, ja mitä se vaatii?

Fyysistä läsnäoloa vaaditaan verkkokaupassa enää hyvin harvaan asiaan. Mikäli myytävät tuotteet ovat sähköisiä, onnistuu verkkokaupan pyörittäminen täysin ajasta ja paikasta riippumatta. Fyysisiä tuotteita myytäessä työvoimaa vaaditaan vähintään varastointiin, paketointiin ja palautusten käsittelyyn sekä logistiikkapalveluihin.

Perusprosessit kuntoon

Kun verkkokaupan perusprosessit (varasto, logistiikka, asiakaspalvelu, markkinointi) ovat kunnossa, pystytään ne hoitamaan joustavasti myös verkkokauppiaan itsensä lomaillessa. Mikäli ao. palveluja ei ole ulkoistettu, on kauppiaan loma-aikana huolehdittava ainakin seuraavista asioista:

  • Varastosaldojen seuraaminen sekä ostojen ja täydennystilausten tekeminen → tilaukset lähtevät ajallaan eikä viivästyksiä toimitusaikoihin tule lomien vuoksi.
  • Tavaroiden keräily ja paketointi. Useat verkkokauppiaat hyödyntävät läpi vuoden ulkoistettuja varastointipalveluja, sillä ne vapauttavat enemmän aikaa itse verkkokaupan ja myyntiprosessin kehittämiseen. 
  • Tavaroiden postitus ja palautusten asianmukainen hoitaminen. Tiesithän muuten, että verkkokaupan kuluttajansuoja ja sen myötä palautuskäytäntö on muuttunut 13. kesäkuuta voimaan tulleen EU-direktiivin myötä? Lue oikeusministeriön tiedote aiheesta täältä.

Kätevät selainpohjaiset työkalut

Käteviä selainpohjaisia työkaluja käytettäessä kauppiaan on helppo pysyä ajan hermolla myös lomaillessaan. Verkkokaupan tilauksia ja kaupankäyntiä voidaan tarkastella suoraan kaupan hallintanäkymästä tai esimerkiksi sähköpostinotifikaatioiden avulla. Tyypillistä on, etteivät verkkokauppiaat jää täysin lomalle työstään, vaan seuraavat kauppaa jossain määrin myös lomalla ollessaan. Nykyään tähän tarvitaan vain selain, tai pelkkä sähköposti.

Asiakaspalvelu

Huolehdi myös lomaillessasi, että verkkokaupan asiakaspalvelu pelaa. Mikäli asiakaspalveluun ei ole hankittu sijaista, on sähköposteihin hyvä reagoida myös loman aikana. Älä ainakaan kerro verkkokauppasi asiakkaille, että lomailet. Verkkokauppa-asiakkaat ovat tottuneet tekemään ostoksia ajasta ja päivästä riippumatta, joten kaupan sulkeminen lomien ajaksi soveltuu kehnosti verkkokaupan bisneslogiikkaan. Käytännössä lomailun ei tarvitse näkyä ostajallesi mitenkään, ellet itse sitä mainosta.

Markkinointi

Verkkokaupan markkinoinnin ei tarvitse hiljentyä kauppiaan lomaillessa. Markkinointityökaluilla voidaan kätevästi ajastaa verkkokaupan tarjouskirjeitä ja sosiaalisen median jakoja – näin verkkokauppasi pysyy aktiivisena ja näkyvillä myös loman aikana. Toteutukseen vaaditaan vain hieman suunnitelmallisuutta, jotta viestit ehditään suunnitella ja koostaa hyvissä ajoin ennen loman alkua. 

Nykyään verkkokaupoissa hyödynnetään myös markkinoinnin automaatioita eli automaattisesti lähteviä markkinointikirjeitä. Tällaisia ovat esimerkiksi keskeytyneen ostoskorin muistuttajat tai selailu- ja ostoshistorian perusteella muodostuvat tarjouskirjeet.

Kauppiaan näkökulmaa:

Jututimme artikkelia varten kahta ViidakkoStore-alustaa hyödyntävää verkkokauppiasta, jotka molemmat aikovat lomailla kesällä – kumpikin tavallaan. Kummallakin kauppiaalla on fyysiset tuotteet ja oma varasto.

Kauppias A: Lomalla, tarvittaessa tavoitettavissa
Meillä on kesäksi palkattuna työntekijä, joka hoitaa varastonhallinnan, postitukset, palautukset ja asiakaspalvelun. Aivan täysin en kuitenkaan lomaile verkkokaupankäynnistä, sillä haluan seurata kesän toteutuvia myyntejä päivittäin. Seuraan verkkokaupan myyntilukuja kaupan käyttöliittymästä puhelimellani ja olen tarvittaessa tavoitettavissa, jos työntekijän tarvitsee soittaa ja kysyä jotain.

Kauppias B: Lomalla töissä
Minulla ei ollut mahdollisuutta palkata kesäksi työntekijää, joten pyöritän verkkokauppaa itse. Saan verkkokaupan tapahtumista sähköpostinotifikaatiot, joiden avulla pysyn ajan tasalla tilauksista, asiakaspalveluun saapuvista sähköposteista, jne. Käytännössä olen siis koko kesän töissä tai ainakin online. Yhden viikon olen myös fyysisesti lomareissulla enkä hoida tuolloin varastoa tai postituksia. Tuon viikon ajaksi olen asettanut tuotteille normaalia viikon pidemmän toimitusajan. Asiakkaille tämä ei näyttäydy negatiivisena, sillä verkkokaupassani on normaalistikin ns. dynaaminen toimitusaika, joka hakee toimitusajan aina tuotekohtaisesti varasto- ja saatavuustietojen mukaan.

Verkkokaupassa lähes kaikki toiminnot tehdään sähköisesti, ainoastaan toimitukset ja palautukset sitovat kauppiasta tiettyyn paikkaan ja aikaan. Mikäli toimitukset ja palautukset on järjestettynä ja digityökalut kunnossa, voi verkkokauppiaskin lomailla turvallisin mielin. Olemme Koodiviidakolla koko kesän tavoitettavissa, jos haluat keskustella verkkokaupankäynnistä ja sähköisestä markkinoinnista.

Ota yhteyttä

Oliko artikkeli mielestäsi mielenkiintoinen?

Tilaa kuukausittainen uutiskirjeemme, joka sisältää aina uusimmat mielenkiintoiset artikkelit.

Tilaa uutiskirje tästä

 

Artikkelin kommentointi

 
 

Lisää uutisia

Digitaalisen markkinoinnin trendit 2018 [+infograafi]

Näin vuoden alkumetreillä on hyvä pysähtyä hetkeksi ja katsoa, miltä ympäröivä digimaailma näyttää juuri nyt. Käymme artikkelissamme läpi vuoden 2018 merkittävimmät digitaalisen markkinoinnin trendit ja muutosvoimat. Bonuksena löydät artikkelin lopusta infograafin, joka kokoaa yhteen kaikki 21 digitaalisen markkinoinnin trendiä.

Lue lisää

Markkinoinnin automaation hyödyt numeroina

Markkinoinnin automaatiota hyödynnetään yhä useammissa yrityksissä ja moni vielä harkitsee. Automaatiota pidetään yleisesti liiketoimintaa tehostavana ja resursseja säästävänä markkinoinnin keinona, mutta mitä sanovat tutkimukset? Kannattaako markkinoinnin automaatio?

Lue lisää

5 syytä hyödyntää markkinoinnin automaatiota verkkokaupassa

Miksi markkinoinnin automaatiota kannattaa hyödyntää verkkokaupan markkinoinnissa? Kokosimme viisi hyvää syytä ja käytännön vinkkejä.

Lue lisää

Mobiilikehityksen nykytila ja tulevaisuus

Älypuhelinten voittokulun myötä mobiilipalveluiden määrä räjähti käsiin vuosikymmenen taitteessa ja viimeisen viiden vuoden aikana olemme nähneet mobiililaitteiden muuttuvan lisälaitteesta usein eniten käytetyksi online-välineeksi. Mitkä tekijät ja konseptit muokkaavat mobiilipalveluiden kehitystä jatkossa ja mikä niiden merkitys on markkinoijalle?

Lue lisää

Kuinka hyödyntää segmentointia sähköpostimarkkinoinnissa?

Sähköpostimarkkinointi on yhä paras tapa saada vastinetta markkinointibudjetille – siksi sitä kannattaa kehittää jatkuvasti! Viime aikojen selkänä trendinä on ollut sähköpostimarkkinoinnin tehostaminen segmentoinnin ja viestien kohdentamisen avulla. Miten sähköpostimarkkinoinnin segmentoinnissa pääsee alkuun, ja mitä kaikkea siihen käytännössä liittyy?

Lue lisää