Kirjoitus

Verkkokauppiaat luottavat mainonnassa intuitioonsa sekä itse mitattuun tietoon

Ota yhteyttä
Verkkokauppiaat luottavat mainonnassa intuitioonsa sekä itse mitattuun tietoon Mainonnan suunnittelu on muuttunut myös verkkokauppiailla laskennallisemmaksi ja mitattavammaksi erilaisten tietojärjestelmien käyttöönoton myötä. Suomalaisista verkkokauppiaista internetissä toimivia tietojenkäsittelyjärjestelmiä mainonnan tukena käyttivät lähes kaikki. Mainonnan suunnittelu on muuttunut myös verkkokauppiailla laskennallisemmaksi ja mitattavammaksi erilaisten tietojärjestelmien käyttöönoton myötä. Suomalaisista verkkokauppiaista internetissä toimivia tietojenkäsittelyjärjestelmiä mainonnan tukena käyttivät lähes kaikki.

KTM Matti Pääahon Oulun yliopiston taloustieteelliselle tiedekunnalle tekemä Pro Gradu -tutkimus käsitteli verkkokauppiaiden mainostusta, mediavalintaa ja mediavalintaan vaikuttavia tekijöitä. Tutkimuksen tavoitteena oli tutkia mitkä mainoskanavat ja mediat ovat tärkeitä verkkokaupoille sekä selvittää, miten ja millä perustein kanavat on valittu käyttöön. Sähköpostitse ja verkkolomakkeella vastattuun kyselyyn osallistui 193 verkkokauppiasta.

Kyselyssä kerättiin tarkempaa tietoa vastaajien käyttämistä medioista ja mediavalinnan päätöksentekoon liittyvistä asenteista ja käytänteistä. Suosituimpia medioita olivat internet, aikakauslehti sekä sanomalehti. Internetin mainontamuodoista suosituimpia olivat hakusanamainonta, sähköpostimainonta ja sosiaalisen median mainonta.

Mainonnan suunnittelu on muuttunut myös verkkokauppiailla laskennallisemmaksi ja mitattavammaksi erilaisten tietojärjestelmien käyttöönoton myötä. Suomalaisista verkkokauppiaista internetissä toimivia tietojenkäsittelyjärjestelmiä mainonnan tukena käyttivät lähes kaikki. Myös kampanjoiden aikainen tiivis seuranta oli yleistä yli puolelle vastaajista. Omien seurantajärjestelmien tuottama tieto oli tärkeämpää ja se koettiin luotettavammaksi kuin esimerkiksi mainoskanavien ja medioiden antama informaatio.

Tärkeimpiä mediavalintaan liittyviä tekijöitä olivat kustannuksiin liittyvät tekijät, mainonnan tehoon liittyvät tekijät sekä median antama tieto kohderyhmästä. Kvantitatiiviset kriteerit olivat päätöksenteossa tärkeämpiä kuin kvalitatiiviset kriteerit. Tottumus ja intuitio olivat myös merkittävässä roolissa päätöksentekoa enemmistöllä vastaajista.

Oliko artikkeli mielestäsi mielenkiintoinen?

Tilaa kuukausittainen uutiskirjeemme, joka sisältää aina uusimmat mielenkiintoiset artikkelit.

Tilaa uutiskirje tästä

Lisää uutisia

Verkkokauppias, seuraa ja kehitä asiakaskokemusta mediaseurannan avulla

Suoran palautteen sijaan asiakaskokemuksista avaudutaan yhä useammin verkossa ja sosiaalisessa mediassa. Vain murto-osa verkkokeskustelujen kehuista ja kritiikistä kantautuu verkkokauppiaan korviin. Miten seurata asiakaskokemusta ja miten kerättyä palautetta voi hyödyntää oman liiketoiminnan kehittämiseen?

Lue lisää

Digitaalisen markkinoinnin trendit 2018 [+infograafi]

Näin vuoden alkumetreillä on hyvä pysähtyä hetkeksi ja katsoa, miltä ympäröivä digimaailma näyttää juuri nyt. Käymme artikkelissamme läpi vuoden 2018 merkittävimmät digitaalisen markkinoinnin trendit ja muutosvoimat. Bonuksena löydät artikkelin lopusta infograafin, joka kokoaa yhteen kaikki 21 digitaalisen markkinoinnin trendiä.

Lue lisää

Markkinoinnin automaation hyödyt numeroina

Markkinoinnin automaatiota hyödynnetään yhä useammissa yrityksissä ja moni vielä harkitsee. Automaatiota pidetään yleisesti liiketoimintaa tehostavana ja resursseja säästävänä markkinoinnin keinona, mutta mitä sanovat tutkimukset? Kannattaako markkinoinnin automaatio?

Lue lisää

5 syytä hyödyntää markkinoinnin automaatiota verkkokaupassa

Miksi markkinoinnin automaatiota kannattaa hyödyntää verkkokaupan markkinoinnissa? Kokosimme viisi hyvää syytä ja käytännön vinkkejä.

Lue lisää

Mobiilikehityksen nykytila ja tulevaisuus

Älypuhelinten voittokulun myötä mobiilipalveluiden määrä räjähti käsiin vuosikymmenen taitteessa ja viimeisen viiden vuoden aikana olemme nähneet mobiililaitteiden muuttuvan lisälaitteesta usein eniten käytetyksi online-välineeksi. Mitkä tekijät ja konseptit muokkaavat mobiilipalveluiden kehitystä jatkossa ja mikä niiden merkitys on markkinoijalle?

Lue lisää