Kirjoitus

Uutishuone 101 - suunnittele, toteuta ja hyödy [+infograafi]

Ota yhteyttä
Uutishuone 101 - suunnittele, toteuta ja hyödy [+infograafi] Taitavasti toteutettu uutishuone houkuttaa sisällöllään ja antaa nostetta toiminnallesi.

Uutishuone kokoaa yrityksen tai organisaation avainsisällöt - tuoreimmat tiedotteet, blogikirjoitukset, ajankohtaiset tapahtumat sekä sosiaalisen median sisällöt - yhdelle ja samalle sivulle. Koostimme vinkit, joiden avulla suunnittelet ja toteutat toimivan uutishuoneen ja saat siitä enemmän irti.

Näin hyödyt uutishuoneesta

  • Kiinnostusta ja vetovoimaa. Uutishuone tekee toiminnastasi näkyvää ja näyttää, missä kaikissa kanavissa yrityksenne vaikuttaa. Sen lisäksi, että annat toiminnastanne virkeän kuvan, saa yritys nostetta alan luotettavana lähteenä ja mielipidevaikuttajana.
  • Osallista ja aktivoi seuraajia. Jatkuvasti päivittyvät somesyötteet, tuoreet tiedotteet ja uudet artikkelit houkuttelevat jakamaan ja kommentoimaan, ja herättelevät keskustelua aiheen ympärillä.
  • Lisää verkkoliikennettä. Uutishuone on oiva moottori verkkoliikenteen kasvulle. Näkyvyys ja sisältöjen leviäminen verkossa sekä sosiaalisen median kanavissa lisää verkkosivuillesi suuntautuvaa liikennettä ja nostaa sijaasi hakukoneiden hakutuloksissa.
  • Kasvata ja ylläpidä kontaktiverkostoasi. Uutishuoneen kautta keräät potentiaalisten asiakkaiden, toimittajien tai toimialasi vaikuttajien yhteystietoja tarjoamalla heille mahdollisuuden tilata sisältöjäsi uutiskirjeinä tai koosteina. Näin laajennat kontaktiverkostoasi ja samalla varmistat, että tilaajasi palaavat sisältöjesi pariin myös silloin, kun eivät vieraile uutishuoneessasi.
  • Palvele sidosryhmiäsi paremmin. Uutishuone ei nimestään huolimatta ole pelkästään toimittajia ja mediaa varten. Uutishuone on monipuolinen asiakaspalvelun väline, joka palvelee useiden eri sidosryhmien ja kohderyhmien tarpeita. Kokoa toimialasi keskeiset tapahtumat tapahtumakalenteriin, jotta asiakkaasi löytävät ne helposti ja voivat ilmoittautua mukaan. Nosta vuosiraportit ja tekemäsi tutkimukset esille päättäjiä varten.

5 vinkkiä toimivan uutishuoneen toteuttamiseen

1. Sisältö tarpeiden ja tavoitteiden mukaan

Hyvä uutishuoneen sisältö palvelee paitsi kohderyhmiesi tarpeita, myös tukee omia toimintatavoitteitasi. Haluatko kasvattaa medianäkyvyyttäsi? Vai kenties houkutella enemmän osallistujia tapahtumiisi? Sijoita keskeisin sisältö näkyvimmälle paikalle.

2. Panosta käytettävyyteen

Tee uutishuoneestasi mahdollisimman käyttäjäystävällinen ja tuo sisältösi yhden klikkauksen päähän. Linkitä otsikoista suoraan varsinaiseen sisältöön, ei esimerkiksi verkkosivuston etusivulle tai blogin pääsivulle. Sisällytä somepainikkeet artikkelien ja tiedotteiden yhteyteen, jotta niitä on helppoa jakaa. Responsiivisella toteutuksella varmistat, että uutishuone näyttää hyvältä ja toimii ongelmitta kaikilla päätelaitteilla.

3. Vähemmän on enemmän

Yrityksen historiikki, työpaikkailmoitukset, henkilöstön yhteystiedot, sijaintikartta - uutishuoneen toteutuksessa on helppo ajautua sivuraiteille, jolloin sisältö räjähtää käsiin. Karsi turhat osiot pois ja tiivistä olennaisin. Näytä esimerkiksi vain kolme uusinta blogikirjoitusta ja lisää loppuun linkki vanhempiin sisältöihin.

4. Automaattisesti päivittyvät syötteet

Koska uutishuone sisältää kaikkein tiheimmin päivityviä materiaaleja useista eri kanavista, on käytänön kannalta tärkeää, että syötteet päivittyvät automaattisesti uutishuoneeseesi, eikä niitä tarvitse manuaalisesti yksitellen käydä lisäämässä. Varmista, että käytössäsi olevat työkalut, kuten verkkosivut ja tiedotejakelupalvelu toimivat saumattomasti yhteen.

5. Tyylikäs ulkoasu

Vaikka uutishuoneen tarkoitus on olla ennen kaikkea informatiivinen ja selkeä, ei sen tarvitse olla tylsä. Tee uutishuoneestasi näyttävä ja brändi-ilmeesi mukainen. Näin uutishuoneesi on paitsi toimiva, se myös erottuu edukseen.

Uutishuone tehokäyttöön - lisävinkit käyttäjälle

Tee uutishuoneesta etusivu

Hyvällä sijoittelulla varmistat, että uutishuoneesi tulee löydetyksi. Yleisimmin uutishuone sijaitsee päävalikossa, mutta se toimii tehokkaasti myös vaikkapa etusivuna. Näin vierailijasi laskeutuu ensiklikkauksella keskeisimpien sisältöjen ääreen.

Asiakkaamme Etu nosti uutishuoneen etusivukseen ja on saanut paljon kiitosta siitä, että keskeisin materiaali on helposti löydettävissä.

Tarjoa tärkeitä sisältöjä syötteinä

Tarjoa kävijöillesi alan keskeisiä sisältöjä automaattisina syötteinä. Seuraa esimerkiksi hashtageja #verkkokauppa #markkinointi #viestintä tai tiedotteita RSS-syötteinä. Näin uutishuoneen kävijät pääsevät seuraamaan reaaliaikaisesti, mitä toimialallanne kirjoitetaan ja tarjoat heille lisää syitä palata yhä uudestaan sivuillesi.

Finrail tarjoaa toimialan mediasisältöjä RSS-syötteinä uutishuoneessaan.

Videosisältö ja vlogit

Uutishuoneen ei tarvitse olla pelkkää tekstiä ja kuvaa. Upota sivulle videosyötteitä esimerkiksi Youtube-kanavaltasi. Videot ovat tehokas keino viestiä: 84% kuluttajista on valmis ostamaan sen jälkeen, kun ovat nähneet brändin videon (Lähde).

Palvelualojen Ammattiliitolla PAM:lla on oma vlogi, joka löytyy syötteenä liiton uutishuoneesta.

Tapahtumakalenteri

Nosta omat tai toimialasi tapahtumat ja koulutukset esille. Näin ohjaat kävijöiden kiinnostusta kohti konkreettista toimintaa.

Edun omat sekä toimialan ajankohtaiset tapahtumat näkyvät yhdistyksen uutishuoneessa.

Alla olevasta infograafista näet niputettuna vinkit, joiden avulla onnistut toimivan uutishuoneen toteutuksessa.

Koodiviidakko toteuttaa uutishuoneita, joiden ulkoasu on räätälöity yrityksen visuaalisen ilmeen mukaiseksi ja sisältö mukautettu tarpeet ja toiveet huomioiden. Huolella tehty mobiiliresponsiivinen toteutus takaa, että uutishuone näyttää hyvältä kaikissa päätelaitteissa. Jos haluat keskustella tarkemmin, pyydä meiltä yhteydenottoa.

 /media/henkilokuvat/articles-authors/elisa_vesterbacka_2_300x420-1.jpg

Elisa Vesterbacka

Elisa työskentelee Koodiviidakon/Liana Technologiesin tiedottajana kansainvälisen viestinnän parissa. Päätyönsä ohella Elisa pureutuu viestinnän teemoihin myös artikkelien muodossa. Vapaa-aikana voit löytää hänet pyöräilemästä tai uimahallista, tai istumasta puistonpenkillä jäätelöpikari kourassa. Löydät Elisan myös LinkedInistä.

Oliko artikkeli mielestäsi mielenkiintoinen?

Tilaa kuukausittainen uutiskirjeemme, joka sisältää aina uusimmat mielenkiintoiset artikkelit.

Tilaa uutiskirje tästä

 

Artikkelin kommentointi

 
 

Lisää uutisia

Verkkokauppias, seuraa ja kehitä asiakaskokemusta mediaseurannan avulla

Suoran palautteen sijaan asiakaskokemuksista avaudutaan yhä useammin verkossa ja sosiaalisessa mediassa. Vain murto-osa verkkokeskustelujen kehuista ja kritiikistä kantautuu verkkokauppiaan korviin. Miten seurata asiakaskokemusta ja miten kerättyä palautetta voi hyödyntää oman liiketoiminnan kehittämiseen?

Lue lisää

Digitaalisen markkinoinnin trendit 2018 [+infograafi]

Näin vuoden alkumetreillä on hyvä pysähtyä hetkeksi ja katsoa, miltä ympäröivä digimaailma näyttää juuri nyt. Käymme artikkelissamme läpi vuoden 2018 merkittävimmät digitaalisen markkinoinnin trendit ja muutosvoimat. Bonuksena löydät artikkelin lopusta infograafin, joka kokoaa yhteen kaikki 21 digitaalisen markkinoinnin trendiä.

Lue lisää

Markkinoinnin automaation hyödyt numeroina

Markkinoinnin automaatiota hyödynnetään yhä useammissa yrityksissä ja moni vielä harkitsee. Automaatiota pidetään yleisesti liiketoimintaa tehostavana ja resursseja säästävänä markkinoinnin keinona, mutta mitä sanovat tutkimukset? Kannattaako markkinoinnin automaatio?

Lue lisää

5 syytä hyödyntää markkinoinnin automaatiota verkkokaupassa

Miksi markkinoinnin automaatiota kannattaa hyödyntää verkkokaupan markkinoinnissa? Kokosimme viisi hyvää syytä ja käytännön vinkkejä.

Lue lisää

Mobiilikehityksen nykytila ja tulevaisuus

Älypuhelinten voittokulun myötä mobiilipalveluiden määrä räjähti käsiin vuosikymmenen taitteessa ja viimeisen viiden vuoden aikana olemme nähneet mobiililaitteiden muuttuvan lisälaitteesta usein eniten käytetyksi online-välineeksi. Mitkä tekijät ja konseptit muokkaavat mobiilipalveluiden kehitystä jatkossa ja mikä niiden merkitys on markkinoijalle?

Lue lisää