Kirjoitus

Tuntemattomat verkkosivukävijät, markkinoinnin & myynnin ongelma vai mahdollisuus?

Ota yhteyttä
Tuntemattomat verkkosivukävijät, markkinoinnin & myynnin ongelma vai mahdollisuus? Tuntemattomat verkkosivukävijät, jotka eivät jätä yhteystietoja, ovat äärimmäisen tärkeä linkki digimarkkinoinnin kokonaisuudessa. Tuntemattomat verkkosivukävijät, jotka eivät jätä yhteystietoja, ovat äärimmäisen tärkeä linkki digimarkkinoinnin kokonaisuudessa.
Myynti haluaa hyviä liidejä ja markkinointi haluaa tuottaa niitä. Hedelmällisessä yhteistyössä liidit siirtyvät analytiikan pohjalta jouhevasti myyjän käyttöön. Myynti haluaa hyviä liidejä ja markkinointi haluaa tuottaa niitä. Hedelmällisessä yhteistyössä liidit siirtyvät analytiikan pohjalta jouhevasti myyjän käyttöön.

Vain 2 prosenttia verkkosivukävijöistä jättää yhteystietonsa sivujen yhteydenottolomakkeisiin. Leadfeederin Head of Partnerships Jaakko Paalanen vierasbloggaa tuntemattomien verkkosivukävijöiden potentiaalista sekä myynnin ja markkinoinnin yhteistyöstä.

Kaikilla on verkkosivut.

Ne ovat digitaalisen aikakauden yrityksen sydän ja sen tärkein presenssi online-kentässä. Markkinoinnin tarkoituksena on jatkuvasti ajaa lisää liikennettä yrityksen kotisivuille, minkä jälkeen toivotaan, että kävijä jättää yhteystietonsa lomakkeeseen verkkosivun tuotteiden/palveluiden selaamisen jälkeen.

Verkkosivujen rakentamiseen panostetaan usein valtavasti. Niiden pitää olla selkeät, markkinoivat ja ennen kaikkea myyvät, jolloin ne edistävät kaupantekoa parhaalla mahdollisella tavalla. Liikennettä näkyy Google Analyticsin mukaan jo hyviä määriä, mutta mitä sitten?

Verkkosivukävijöiden potentiaali

Vain 2 prosenttia verkkosivukävijöistä jättää yhteystietonsa sivujen yhteydenottolomakkeisiin. Mitä tämä siis tarkoittaa? Se tarkoittaa sitä, että niistä suurista markkinointiponnistuksista, joihin on kulutettu paljon aikaa ja rahaa, on aikaansaatu trafiikki 98-prosenttisesti tuntematonta liikennettä. Verkkosivuillasi on siis jo nyt kiinnostuneita yrityksiä, jotka kartoittavat vaihtoehtoja ennen päätöksiä, mutta eivät jätä yhteystietojaan. Ongelmana on, että myynti ei tiedä näistä mitään, jonka takia tehdään täysin kylmiä yhteydenottoja, ja aikaa kulutetaan tehottomasti.

Tuntemattomat verkkosivukävijät, jotka eivät jätä yhteystietoja, ovat äärimmäisen tärkeä linkki digimarkkinoinnin kokonaisuudessa, jossa web-analytiikan ja esimerkiksi sähköpostimarkkinoinnin avulla voidaan rakentaa markkinoinnin automaatiota vielä kokonaisvaltaisemmaksi. Tähän päästään tunnistamalla myös nämä tuntemattomat kävijät ennen kuin itse markkinoinnin automaatio voi lähteä pyörimään. Markkinoinnin yksi tärkein tehtävä onkin jalostaa prospekteista myyntivalmiita liidejä.

Yleisesti ottaen markkinointi on muuttunut, ostaja on muuttunut, mutta nyt myös myynti on valmiina digitaaliseen murrokseen.

Analytiikka ei ole enää vain markkinoinnille, vaan sen pohjalta tuotetaan systemaattisesti tietoa vierailevista tahoista aina myynnille liideiksi asti. Myynti haluaa hyviä liidejä ja markkinointi haluaa tuottaa niitä. Hedelmällinen yhteistyö saadaan aikaan kun myynti ja markkinointi toimii siten, että analytiikasta saadun tiedon pohjalta tuotettu liidi siirtyy markkinoinnilta jouhevasti myyjän käyttöön. Tässä on myös tärkeää, että liidi on oikeasti kvalifioitu ennen kuin myynti ottaa sen käyttöönsä.

Leadfeeder vierailevien tahojen tunnistamiseen

Leadfeeder on Google Analyticsiin pohjautuva työkalu, jonka avulla voidaan tunnistaa verkkosivulta vierailevat tahot ja tuottaa myyjille suoria liidejä. Liidejä voidaan lähteä edistämään kohti yhteydenottoa ja kauppaa esimerkiksi sosiaalisen myynnin keinoin. Liidejä voidaan arvottaa ja kuumia liidejä voidaan “sortata” tietyin kriteerein erikseen (esimerkiksi tietyllä sivulla vierailtu x pistettä, tietty määrä katsottuja sivuja, tietystä maasta tullut vierailu). Vierailevat yritykset voidaan tunnistaa jo paljon ennen ostopäätöksen tekoa tai seurata mitä yritys tekee sen jälkeen kun tarjous on jätetty. Liidejä on helppo myös jakaa eri henkilöille heidän vastuualueidensa mukaan (tietty tuote tai markkina-alue).

Myös nykyisten asiakkaiden seuraaminen on tärkeää, sillä heidän kiinnostuksen kohteista verkkosivuilla saadaan tärkeää tietoa. Myynnin kannalta lisämyynti, ristiinmyynti ja asiakaspalvelu ovat asioita, joita voidaan tehostaa Leadfeederin avulla.

Kuvat: kun verkkosivukävijöitä seurataan, potentiaalisia liidejä ei menetetä.

Kokonaisuudessaan myynnin ja markkinoinnin yhteenliimaaminen on aina ollut hankalaa. Analytiikkaan pohjautuvalla työkalulla voidaan muodostaa luonnollisella tavalla ja yhteisesti määriteltyjen tavoitteiden kautta yhtenäinen prosessi, jossa menestyksekäs digimarkkinointi tuo yksinkertaisella tavalla hyviä liidejä nettisivun vierailijoista nykyaikaiselle digitaaliselle myyjälle.

Ota yhteyttä, jos haluat jutella aiheesta tarkemmin.

Ota yhteyttä

 /media/henkilokuvat/jaakkopaalanen_kuva.png

Jaakko Paalanen

Head of Partnerships @Leadfeeder

Vastaan Leadfeederillä erilaisista yhteistyökuvioista sekä meidän Partner-strategian kehittämisestä. Sosiaalinen myynti lähellä sydäntä.

Jaakko Paalanen

Head of Partnerships @Leadfeeder

Vastaan Leadfeederillä erilaisista yhteistyökuvioista sekä meidän Partner-strategian kehittämisestä. Sosiaalinen myynti lähellä sydäntä.

Oliko artikkeli mielestäsi mielenkiintoinen?

Tilaa kuukausittainen uutiskirjeemme, joka sisältää aina uusimmat mielenkiintoiset artikkelit.

Tilaa uutiskirje tästä

 

Artikkelin kommentointi

 
 

Lisää uutisia

Verkkokauppias, seuraa ja kehitä asiakaskokemusta mediaseurannan avulla

Suoran palautteen sijaan asiakaskokemuksista avaudutaan yhä useammin verkossa ja sosiaalisessa mediassa. Vain murto-osa verkkokeskustelujen kehuista ja kritiikistä kantautuu verkkokauppiaan korviin. Miten seurata asiakaskokemusta ja miten kerättyä palautetta voi hyödyntää oman liiketoiminnan kehittämiseen?

Lue lisää

Digitaalisen markkinoinnin trendit 2018 [+infograafi]

Näin vuoden alkumetreillä on hyvä pysähtyä hetkeksi ja katsoa, miltä ympäröivä digimaailma näyttää juuri nyt. Käymme artikkelissamme läpi vuoden 2018 merkittävimmät digitaalisen markkinoinnin trendit ja muutosvoimat. Bonuksena löydät artikkelin lopusta infograafin, joka kokoaa yhteen kaikki 21 digitaalisen markkinoinnin trendiä.

Lue lisää

Markkinoinnin automaation hyödyt numeroina

Markkinoinnin automaatiota hyödynnetään yhä useammissa yrityksissä ja moni vielä harkitsee. Automaatiota pidetään yleisesti liiketoimintaa tehostavana ja resursseja säästävänä markkinoinnin keinona, mutta mitä sanovat tutkimukset? Kannattaako markkinoinnin automaatio?

Lue lisää

5 syytä hyödyntää markkinoinnin automaatiota verkkokaupassa

Miksi markkinoinnin automaatiota kannattaa hyödyntää verkkokaupan markkinoinnissa? Kokosimme viisi hyvää syytä ja käytännön vinkkejä.

Lue lisää

Mobiilikehityksen nykytila ja tulevaisuus

Älypuhelinten voittokulun myötä mobiilipalveluiden määrä räjähti käsiin vuosikymmenen taitteessa ja viimeisen viiden vuoden aikana olemme nähneet mobiililaitteiden muuttuvan lisälaitteesta usein eniten käytetyksi online-välineeksi. Mitkä tekijät ja konseptit muokkaavat mobiilipalveluiden kehitystä jatkossa ja mikä niiden merkitys on markkinoijalle?

Lue lisää