Kirjoitus

Sisältömarkkinoinnin suunnitelmallisuus johtaa parempiin tuloksiin

Ota yhteyttä
Katso kuva Sisältömarkkinoinnin suunnitelmallisuus johtaa parempiin tuloksiin Sisältömarkkinointia tekevistä yrityksistä 37 prosentilta löytyy dokumentoitu sisältösuunnitelma. Sisältömarkkinointia tekevistä yrityksistä 37 prosentilta löytyy dokumentoitu sisältösuunnitelma.
Katso kuva Vain noin reilu neljännes vastaajista pitää sisältömarkkinointiaan tehokkaana tai erittäin tehokkaana. Vain noin reilu neljännes vastaajista pitää sisältömarkkinointiaan tehokkaana tai erittäin tehokkaana.

Hyvin suunniteltu on puoliksi tehty, kuuluu vanha sanonta. Sama pätee Suomessa sisältömarkkinointia tekeviin yrityksiin, kertoo Koodiviidakon alkuvuodesta 2015 teettämä sisältömarkkinointitutkimus

Tutkimus toteutettiin Koodiviidakon asiakkaille aineistona Mari Maunun Oulun yliopiston kauppakorkeakoululle tekemään pro gradu -tutkielmaan. Kyselyyn vastasi yhteensä 293 yritysedustajaa. 

Tutkimuksen tulokset osoittavat että yritykset, joilta löytyy dokumentoitu sisältösuunnitelma tai -strategia, pitävät sisältömarkkinointiaan huomattavasti useammin tehokkaana tai erittäin tehokkaana verrattuna yrityksiin, joilla suunnitelma on suullinen tai joilta suunnitelmaa ei löydy lainkaan.

Sisältösuunnitelman käyttö yrityksissä

Sisältömarkkinointia tekevistä yrityksistä 63 prosentilla eli yli puolelta löytyy jonkinlainen sisältösuunnitelma tai sisältöstrategia, joka ohjaa sisältömarkkinoinnin toteuttamista. Dokumentoitu suunnitelma löytyy 37 prosentilta vastaajista ja suullinen suunnitelma 26 prosentilla.

Niistä vastaajista, joilta ei vielä löydy sisältösuunnitelmaa, 27 % aikoo tehdä sellaisen tämän vuoden aikana. Loput 73 % ilmoittaa, ettei heillä ole aikomusta tehdä suunnitelmaa tai he eivät vielä tiedä tekeekö heidän yrityksensä sellaisen vai ei. Se, että sisältösuunnitelmaa kohtaan löytyy kuitenkin jonkin verran kiinnostusta, on merkki siitä, että sisältöjä halutaan tehdä yrityksissä entistä suunnitelmallisemmin.

Sisältömarkkinoinnin tehokkuus

Vain noin reilu neljännes vastaajista pitää sisältömarkkinointiaan tehokkaana tai erittäin tehokkaana. Huomattavaa on se, että lähes yhtä suuri osa yrityksistä pitää sisältömarkkinointiaan joko hieman tai ei lainkaan tehokkaana. Vajaa puolet kokee yrityksensä sisältömarkkinoinnin olevan kokonaisuudessa vaihtelevan tehokasta. Tämä tarkoittaa sitä, että noin puolella vastaajista on joko vaikeuksia arvioida sisällöntuotantonsa tehokkuutta tai tehokkuudessa on vaihtelua eri sisältötaktiikoiden välillä.

Sisältömarkkinoinnin suunnitelmallisuuden vaikutus sisällöntuotannon tehokkuuteen

Yritykset, joilta löytyy dokumentoitu sisältösuunnitelma tai -strategia, pitävät sisältömarkkinointiaan huomattavasti useammin tehokkaana tai erittäin tehokkaana verrattuna yrityksiin, joilla suunnitelma on suullinen tai joilla suunnitelmaa ei löydy lainkaan (taulukko).

Kuinka tehokkaana sisältömarkkinointia pidetään? Onko yrityksellä sisältösuunnitelmaa?

Kyllä, dokumentoitu Kyllä, suullinen Ei
Ei lainkaan tehokkaana 1 % 6 % 16 %
Hieman tehokkaana 8 % 26 % 34 %
Vaihtelevan tehokkaana 44 % 47 % 42 %
Tehokkaana 38 % 17 % 8 %
Erittäin tehokkaana 8 % 4 % 0 %

Taulukko: Sisältömarkkinoinnin suunnitelmallisuuden vaikutus sisällöntuotannon tehokkuuteen B2B- ja B2C-yrityksissä

Dokumentoidun suunnitelman omaavista yrityksistä 46 % pitää sisällöntuotantoaan tehokkaana tai erittäin tehokkaana, kun taas yrityksistä, joissa ei ole suunnitelmaa, vain 8 % oli samaa mieltä. Prosenttiosuudet voidaan vuorostaan kääntää lähes päinvastoin kun tarkastellaan, kuinka moni yritys kokee sisältömarkkinointinsa vähän tehokkaana tai täysin tehottomana.

Taulukon tulokset osoittavat sen, että mitä suunnitelmallisempaa yritysten sisältömarkkinointi on, sitä todennäköisemmin se on myös tehokasta tai ainakin se koetaan tehokkaana.

Kuinka sitten tuottaa kiinnostavaa ja ajankohtaista sisältöä säännöllisesti viikosta ja kuukaudesta toiseen? Tämä kysymys tuottaa usein päänvaivaa monelle viestinnän ja markkinoinnin parissa työskentelevälle. Vaikka yrityksen henkilökunnasta löytyisikin hyviä bloggaajia tai näppäriä some-päivittäjiä, voi uusien sisältöjen jatkuva tuottaminen tuntua ajan mittaan työläältä.

Apua sisältömarkkinoinnin suunnitteluun:

Lataa kooste Koodiviidakon sisältömarkkinointitutkimuksesta.

Julkaise ja jaa ammattimaisesti

Jotta hiottu sisältö pääsee oikeuksiinsa, on tärkeää tarjota sisältö teknisesti toimivien, tyylikkäiden ja ammattimaisten työkalujen avulla. Ota meihin yhteyttä, jos olet kiinnostunut julkaisemaan mobiiliystävällistä sisältöä Sivuviidakko-alustalla tai jakamaan sisältösi ketterällä Postiviidakko-uutiskirjetyökalulla

Kysy meiltä lisää

Oliko artikkeli mielestäsi mielenkiintoinen?

Tilaa kuukausittainen uutiskirjeemme, joka sisältää aina uusimmat mielenkiintoiset artikkelit.

Tilaa uutiskirje tästä

 

Artikkelin kommentointi

 
 

Lisää uutisia

Verkkokauppias, seuraa ja kehitä asiakaskokemusta mediaseurannan avulla

Suoran palautteen sijaan asiakaskokemuksista avaudutaan yhä useammin verkossa ja sosiaalisessa mediassa. Vain murto-osa verkkokeskustelujen kehuista ja kritiikistä kantautuu verkkokauppiaan korviin. Miten seurata asiakaskokemusta ja miten kerättyä palautetta voi hyödyntää oman liiketoiminnan kehittämiseen?

Lue lisää

Digitaalisen markkinoinnin trendit 2018 [+infograafi]

Näin vuoden alkumetreillä on hyvä pysähtyä hetkeksi ja katsoa, miltä ympäröivä digimaailma näyttää juuri nyt. Käymme artikkelissamme läpi vuoden 2018 merkittävimmät digitaalisen markkinoinnin trendit ja muutosvoimat. Bonuksena löydät artikkelin lopusta infograafin, joka kokoaa yhteen kaikki 21 digitaalisen markkinoinnin trendiä.

Lue lisää

Markkinoinnin automaation hyödyt numeroina

Markkinoinnin automaatiota hyödynnetään yhä useammissa yrityksissä ja moni vielä harkitsee. Automaatiota pidetään yleisesti liiketoimintaa tehostavana ja resursseja säästävänä markkinoinnin keinona, mutta mitä sanovat tutkimukset? Kannattaako markkinoinnin automaatio?

Lue lisää

5 syytä hyödyntää markkinoinnin automaatiota verkkokaupassa

Miksi markkinoinnin automaatiota kannattaa hyödyntää verkkokaupan markkinoinnissa? Kokosimme viisi hyvää syytä ja käytännön vinkkejä.

Lue lisää

Mobiilikehityksen nykytila ja tulevaisuus

Älypuhelinten voittokulun myötä mobiilipalveluiden määrä räjähti käsiin vuosikymmenen taitteessa ja viimeisen viiden vuoden aikana olemme nähneet mobiililaitteiden muuttuvan lisälaitteesta usein eniten käytetyksi online-välineeksi. Mitkä tekijät ja konseptit muokkaavat mobiilipalveluiden kehitystä jatkossa ja mikä niiden merkitys on markkinoijalle?

Lue lisää