Kirjoitus

Mitä tarkoittaa ketterä markkinoinnin automaatio?

Ota yhteyttä
Katso kuva Mitä tarkoittaa ketterä markkinoinnin automaatio? Ketterän markkinoinnin automaation (Agile Marketing Automation) -lähestymistavassa automaation hyödyt tuodaan organisaatioon vaiheittain. Ketterän markkinoinnin automaation (Agile Marketing Automation) -lähestymistavassa automaation hyödyt tuodaan organisaatioon vaiheittain.

Koodiviidakko oli näytteilleasettajana Wanhassa Satamassa järjestetyllä Markkinointiviestinnän viikolla, joka keräsi yhteen suuren joukon viestinnän ja markkinoinnin päättäjiä sekä käytännön tekijöitä eri aloilta. Tapahtumassa käydyissä keskusteluissa huomasimme, että markkinoinnin automaatio ja yksilön huomioiminen markkinointiviestinnässä kiinnostaa nyt yhä useampaa suomalaista yrityspäättäjää. Käsitteenä automaatio on kuitenkin yhä suhteellisen vieras. Vain harva ymmärtää mitä markkinoinnin automaatiolla tarkoitetaan ja miten sitä voitaisiin toteuttaa käytännön tasolla.

Yksilön huomioiminen segmentoinnin avulla ja sähköpostimarkkinoinnin personoinnilla on jo tuttua useille yrityksille ja brändeille. Jokainen meistä on joskus vastaanottanut sähköposteja perustuen asuinpaikkaamme, työnkuvaamme tai sukupuoleemme. Segmentoidun sähköpostimarkkinoinnin ongelma piilee kuitenkin siinä, että segmenttien määrän kasvaessa kokonaisuus tulee yrityksille aina monimutkaisemmaksi ja haastavammaksi hallita.

Kiteytettynä markkinoinnin automaatiossa on kyse teknologiasta, joka mahdollistaa automatisoidun yksilötason viestinnän segmenteille kohdennuksen sijaan. Automaatioteknologia perustuu erilaisten mikrosignaalien kuunteluun ja niiden laukaisemiin markkinointitoimenpiteisiin.

Markkinoinnin automaatioiden yleistymisen taustalla on kasvava paine tuottaa oikea-aikaista ja vastaanottajaa aidosti kiinnostavaa sisältöä sekä toisaalta resurssien säästäminen ja skaalaetujen hakeminen yritysten markkinointiviestinnässä. Markkinoinnin automaatioiden käyttöönottoa jarruttaa kuitenkin se, että automaatioprojektit nähdään usein järeinä ja kankeina prosesseina. Massiivisten IT-projektien sijaan nyt haetaan ketteriä ratkaisuja, joita voidaan hyödyntää suoraan yritysten markkinointi- ja viestintäosastoilla. Agile Marketing -käytänteet ovatkin yleistymässä voimakkaasti organisaatioissa, jotka edellyttävät nopeita tuloksia markkinoinniltaan.

Ketterän markkinoinnin automaation (Agile Marketing Automation) -lähestymistavassa automaation hyödyt tuodaan organisaatioon vaiheittain jatkuvasti yrityksen prosesseihin mukautuen. Liikkeelle lähdetään yksinkertaisista automatisoiduista viestiketjuista, jotka liittyvät johonkin asiakassuhteen kannalta tärkeään tapahtumaan (trigger). Näin toimimalla päästään nopeasti toteutuksen tasolle ja opitaan kokemuksen kautta.

Testaa markkinoinnin automaatiota käytännössä lataamalla Koodiviidakon ilmainen Sähköpostimarkkinoinnin opas – saat oppaan ladattuasi sähköpostiin sarjan tietylle aikavälille ajoitettuja automatisoituja viestejä.

Ota meihin yhteyttä, jos haluat keskustella tarkemmin markkinoinnin automaatiosta osana yrityksenne markkinointiviestintää.

Oliko artikkeli mielestäsi mielenkiintoinen?

Tilaa kuukausittainen uutiskirjeemme, joka sisältää aina uusimmat mielenkiintoiset artikkelit.

Tilaa uutiskirje tästä

 

Artikkelin kommentointi

 
 

Lisää uutisia

Digitaalisen markkinoinnin trendit 2018 [+infograafi]

Näin vuoden alkumetreillä on hyvä pysähtyä hetkeksi ja katsoa, miltä ympäröivä digimaailma näyttää juuri nyt. Käymme artikkelissamme läpi vuoden 2018 merkittävimmät digitaalisen markkinoinnin trendit ja muutosvoimat. Bonuksena löydät artikkelin lopusta infograafin, joka kokoaa yhteen kaikki 21 digitaalisen markkinoinnin trendiä.

Lue lisää

Markkinoinnin automaation hyödyt numeroina

Markkinoinnin automaatiota hyödynnetään yhä useammissa yrityksissä ja moni vielä harkitsee. Automaatiota pidetään yleisesti liiketoimintaa tehostavana ja resursseja säästävänä markkinoinnin keinona, mutta mitä sanovat tutkimukset? Kannattaako markkinoinnin automaatio?

Lue lisää

5 syytä hyödyntää markkinoinnin automaatiota verkkokaupassa

Miksi markkinoinnin automaatiota kannattaa hyödyntää verkkokaupan markkinoinnissa? Kokosimme viisi hyvää syytä ja käytännön vinkkejä.

Lue lisää

Mobiilikehityksen nykytila ja tulevaisuus

Älypuhelinten voittokulun myötä mobiilipalveluiden määrä räjähti käsiin vuosikymmenen taitteessa ja viimeisen viiden vuoden aikana olemme nähneet mobiililaitteiden muuttuvan lisälaitteesta usein eniten käytetyksi online-välineeksi. Mitkä tekijät ja konseptit muokkaavat mobiilipalveluiden kehitystä jatkossa ja mikä niiden merkitys on markkinoijalle?

Lue lisää

Kuinka hyödyntää segmentointia sähköpostimarkkinoinnissa?

Sähköpostimarkkinointi on yhä paras tapa saada vastinetta markkinointibudjetille – siksi sitä kannattaa kehittää jatkuvasti! Viime aikojen selkänä trendinä on ollut sähköpostimarkkinoinnin tehostaminen segmentoinnin ja viestien kohdentamisen avulla. Miten sähköpostimarkkinoinnin segmentoinnissa pääsee alkuun, ja mitä kaikkea siihen käytännössä liittyy?

Lue lisää