Kirjoitus

Mitä päätös Safe Harborin pätemättömyydestä tarkoittaa digimarkkinoijalle?

Ota yhteyttä
Mitä päätös Safe Harborin pätemättömyydestä tarkoittaa digimarkkinoijalle? Mieti tilannetta asiakaslähtöisesti: missä asiakkaasi haluaisivat, että säilytät heidän tietojaan? Mieti tilannetta asiakaslähtöisesti: missä asiakkaasi haluaisivat, että säilytät heidän tietojaan?

Useat verkko- ja pilvipalvelut siirtävät henkilötietoja Yhdysvaltoihin tallennettavaksi tai prosessoitavaksi käyttäen niin sanottua Safe Harbor -järjestelyä. Näitä palveluita käyttävät yritykset ja muut asiakkaat joutuvat nyt muuttamaan toimintatapojaan EU tuomioistuimen 6.10.2015 tekemän päätöksen vuoksi.

Safe Harbor -järjestelyn takana on Yhdysvaltojen Euroopasta poikkeava lähestymistapa tietosuojaan. Yhdysvalloissa ei ole Euroopan tapaan yleistä tietosuojalainsäädäntöä, vaan siellä käytetään alakohtaista lähestymistapaa, jossa yhdistyvät lainsäädäntö, sääntely ja itsesääntely. 

Erilaisesta lähestymistavasta johtuen tietosuojan riittävä taso on turvattu siten, että yhdysvaltalainen siirronsaaja on sitoutunut noudattamaan Yhdysvaltojen kauppaministeriön (US Department of Commerce) ja komission hyväksymiä yksityisyyden suojaa koskevia safe harbor -periaatteita ja tavallisimpien kysymysten ohjetta periaatteiden täytäntöönpanemiseksi (Frequently Asked Questions, FAQs), jotka Yhdysvaltain hallitus on laatinut 21.7.2000. Luottamus amerikkalaiseen tietoturvaan on kuitenkin rapissut viime vuosina erityisesti NSA/Snowden -skandaalin myötä.

EU-tuomioistuin on antanut 6.10.2015 päätöksen (C362/14), jossa se on todennut Safe Harbor -järjestelmän pätemättömäksi. Henkilötietojen siirto Yhdysvaltoihin Safe Harborin nojalla on siis lainvastaista, ja periaatetta noudattavien yritysten palveluita käyttävien on muutettava toimintatapojaan.

Miten digimarkkinoijan tulisi toimia tilanteessa?

On tärkeää muistaa, että vastuu tietosuojasta on aina lopulta markkinoijalla itsellään. Henkilötietoja käsittelevän markkinoijan vastuulla on varmistaa, että kaikki tahot, joille henkilötietoja luovutetaan, toimivat kuten pitääkin.

1. Mikäli et ole asiasta varma, tarkista sopimuksistasi tai palveluntarjoajalta, sijaitsevatko sähköpostirekisterisi ja asiakkaiden henkilötiedot turvallisessa paikassa / järjestelmässä EU:n sisällä. 

2. Minkä maalainen palveluntarjoajasi on ja minkä maan säännöksiä ja lakeja palveluntarjoajasi noudattaa?

Suomessa toimii paljon digimarkkinoinnin ja -ratkaisujen jälleenmyyjiä, joiden tarjoama tekniikka on ulkomaista ja henkilötietoja saatetaan säilyttää Euroopan ulkopuolella. Kannattaa siis ottaa yhteyttä palveluntarjoajaan ja tarkistaa, ei ainoastaan palveluntarjoajan, vaan myös heidän tarjoamansa teknologian tausta ja henkilötietojen säilytysperiaatteet.

3. Mihin toimenpiteisiin tuomioistuimen päätöksen suhteen on ryhdytty?

Mikäli palveluntarjoajasi siirtää henkilötietoja Yhdysvaltoihin Safe Harborin nojalla, selvitä voitko jatkaa henkilötietojen siirtoa tai palvelun käyttöä muiden tietojensiirtoperusteiden nojalla. Mikäli palveluntarjoajan toimenpiteet tai tarjotut vaihtoehdot ovat riittämättömät tai tilanteen tiedottamisesta puuttuu avoimuutta, on syytä harkita palveluntarjoajan vaihtamista kotimaisiin ja EU:n tietosuojaperiaatteita ja lakeja noudattaviin vaihtoehtoihin.

4. Mieti tilannetta asiakaslähtöisesti: missä asiakkaasi haluaisivat, että säilytät heidän tietojaan?

Lue lisää aiheesta

Koodiviidakon digimarkkinoinnin työkalut ovat kokonaisuudessaan Koodiviidakko Oy:n kehittämiä palveluja, joiden tuotekehitys tehdään täysin talon sisällä. Tuotteemme ovat 100 % kotimaisia, ja niille on myönnetty avainlippu-tunnus. Asiakkaidemme sähköpostirekisterit ja henkilötiedot sijaitsevat kotimaisilla, luotettavilla palvelimilla ja noudatamme kaikessa toiminnassamme Suomen ja EU:n lakeja ja säännöksiä.

Ota yhteyttä asiantuntijoihimme, jos haluat keskustella tarkemmin aiheesta.

Ota yhteyttä

Oliko artikkeli mielestäsi mielenkiintoinen?

Tilaa kuukausittainen uutiskirjeemme, joka sisältää aina uusimmat mielenkiintoiset artikkelit.

Tilaa uutiskirje tästä

 

Artikkelin kommentointi

 
 

Lisää uutisia

9 askelta: näin teet onnistuneen verkkosivu-uudistuksen

Tavoitteiden määrittelystä palveluntarjoajan valintaan – mitä verkkosivu-uudistuksessa tulee ottaa huomioon, ja miltä näyttää onnistunut verkkosivujen uudistusprojekti?

Lue lisää

Verkkokauppias, seuraa ja kehitä asiakaskokemusta mediaseurannan avulla

Suoran palautteen sijaan asiakaskokemuksista avaudutaan yhä useammin verkossa ja sosiaalisessa mediassa. Vain murto-osa verkkokeskustelujen kehuista ja kritiikistä kantautuu verkkokauppiaan korviin. Miten seurata asiakaskokemusta ja miten kerättyä palautetta voi hyödyntää oman liiketoiminnan kehittämiseen?

Lue lisää

Digitaalisen markkinoinnin trendit 2018 [+infograafi]

Näin vuoden alkumetreillä on hyvä pysähtyä hetkeksi ja katsoa, miltä ympäröivä digimaailma näyttää juuri nyt. Käymme artikkelissamme läpi vuoden 2018 merkittävimmät digitaalisen markkinoinnin trendit ja muutosvoimat. Bonuksena löydät artikkelin lopusta infograafin, joka kokoaa yhteen kaikki 21 digitaalisen markkinoinnin trendiä.

Lue lisää

Markkinoinnin automaation hyödyt numeroina

Markkinoinnin automaatiota hyödynnetään yhä useammissa yrityksissä ja moni vielä harkitsee. Automaatiota pidetään yleisesti liiketoimintaa tehostavana ja resursseja säästävänä markkinoinnin keinona, mutta mitä sanovat tutkimukset? Kannattaako markkinoinnin automaatio?

Lue lisää

5 syytä hyödyntää markkinoinnin automaatiota verkkokaupassa

Miksi markkinoinnin automaatiota kannattaa hyödyntää verkkokaupan markkinoinnissa? Kokosimme viisi hyvää syytä ja käytännön vinkkejä.

Lue lisää