Kirjoitus

Miksi juuri sinulta ostetaan?

Ota yhteyttä
Miksi juuri sinulta ostetaan? Yhtä lailla ostosten tekeminen verkossa voi tarjota ajanvietettä, viihdettä, virikkeitä ja saada asiakkaat nautiskelemaan. Yhtä lailla ostosten tekeminen verkossa voi tarjota ajanvietettä, viihdettä, virikkeitä ja saada asiakkaat nautiskelemaan.

Asiakkaan ostokokemus muodostuu lukuisista asioista niin kivijalkakaupoissa kuin verkossakin. Integraatiopalveluita tuottavan Flashnoden Emma Kyyrä vierailee ViidakkoStoren blogissa ja kirjoittaa siitä, miksi asiakas yleensä ostaa tai jättää ostamatta. 

Miksi asiakas ostaa tai ylipäänsä haluaa?

Aikojen alusta maailma on perustunut jossain määrin kaupankäynnille. Tälle ei ole näkyvissä loppua. Sen sijaan asiakkaat haluavat yhä enemmän sanella, milloin, mistä ja miten kaupankäynti tapahtuu. Usein asiakkaiden parista on löydettävissä useampia erilaisia asiakasryhmiä, joiden ostokäyttäytyminen on keskenään jossain määrin yhteneväinen. Toiselta kantilta tarkasteltuna, kaikki haluavat eri asioita.

Monikanavaisella ostokokemuksella viitataan juurikin nykyaikaiseen tapaan olla asiakas. Ostoprosessissa pyritään olemaan läsnä jokaisessa vaiheessa: tiedonhaussa, liikkumisessa, reagoimisessa, kokemusten jakamisessa, verkossa, mobiilissa ja fyysisesti. Asiakkaille tarjotaan mahdollisuus ostaa juuri siellä missä hän haluaa ja silloin kun hän haluaa, hänen tavallaan. Tähän yhdistettynä toki vielä asiakkaan haluama tuote.

Aidosti monikanavaisessa ostoprosessissa ostokokemus on yhtenäinen ja jatkuva ostokanavista riippumatta. Integraatioiden toimivuus on ensiarvoisen tärkeää asiakastyytyväisyyden vuoksi. Varastotilanteen ajantasaisuus eri ostoympäristöissä ja yhtälailla maksuliikenteessä takaa sujuvuuden. Flashnoden blogista voi lukea Kiekkobussin tarinan, kuinka homma heillä saatiin hoitumaan.

Jotta asiakkaan tyytyväisyys saadaan taattua, keskeisiksi elementeiksi nousevat edulliset hinnat, laajat tuotevalikoimat ja kohderyhmään iskevä imago. Luotettavat maksutavat sekä tehokas ja toimiva logistiikka toimitusvaihtoehtoineen ovat nykypäivänä jo itsestäänselvyys.

Parhaassa tapauksessa rakastamme shoppailua. Kivijalkamyymälöiden puolella myymälöiden yleisilmeeseen panostetaan ja ydinliiketoiminnan ympärille kehitetään lisäpalveluita. Lisäksi asiakkaita houkutellaan viettämään aikaa ostoksillaan. Myymälöihin sijoitetaan nojatuoleja ja aikakauslehtiä, niissä tarjoillaan kahvia, ja osansa on myös sovituskopeilla ja peileillä, jotka tuntuvat itsestäänselviltä.

Entäs nettikaupan puolella, miten saamme asiakkaat hengailemaan kaupassa? Yhtä lailla ostosten tekeminen verkossa voi tarjota ajanvietettä, viihdettä, virikkeitä ja saada asiakkaat nautiskelemaan. Vielä ei ole kehitetty menetelmiä, joilla hajuja ja makuja voisi lähettää etänä,​ mutta pystymme vaikuttamaan siihen, millaisessa digitaalisessa ympäristössä asiakas ostoksiaan suunnittelee ja tekee.​ Sitäkin varmemmin pystymme tarjoamaan asiakkaillemme netin tai sovelluksen kautta täsmennettyä palvelua.

House Of Brandon, Verkkokauppa

Kuva: Koodiviidakon asiakas House of Brandon on hyvä esimerkki siitä, kuinka ostokokemuksesta tehdään vaivaton ja miellyttävä kokemus.

Tuotteiden suosittelu, personoitujen vaihtoehtojen tarjoaminen ja valikoiman silmäileminen ovat verkkokaupan ehdottomia etuja. Lisäksi tuotetieto, muiden asiakkaiden arvostelut ja esimerkiksi videomuotoinen tuotepromootio ovat helposti saatavilla. Lisäominaisuuksien avulla verkkokauppa tarjoaa asiakkaalleen viihdykettä ja houkuttelee asiakkaita viettämään aikaa.

Jotta asiakkaita pystytään palvelemaan heidän toivomillaan tavoilla, tarvitaan toimivia työkaluja. Yksinkertaistetusti tavoitteena on kaupan toimiminen ajatuksen voimalla ja pienimpiinkin signaaleihin reagoiden. Asiakas koukutetaan hinnalla ja valikoimalla. Asiakas saadaan palaamaan kuitenkin vain, jos ostamisen helppous, toimitusnopeus ja laadukkuus ovat lisäksi kilpailukykyisiä. 

Olennaista tämän toteutumiseksi on automaatiot ja integroidut ohjelmistot, joiden avulla vähennetään työmäärää perusprosesseissa. Aikaa jääkin siis kikkailuun esimerkiksi markkinoinnin sisällön puolella.

 /media/henkilokuvat/emmakyyra-flashnode.png

Emma Kyyrä

Emma työskentelee Flashnodella markkinoinnissa. Flashnode tarjoaa ohjelmistojen välisiä integraatioita kuukausimaksullisena palveluna kätevästi kalliiden integraatioprojektien sijasta.

Emma Kyyrä

Emma työskentelee Flashnodella markkinoinnissa. Flashnode tarjoaa ohjelmistojen välisiä integraatioita kuukausimaksullisena palveluna kätevästi kalliiden integraatioprojektien sijasta.

Oliko artikkeli mielestäsi mielenkiintoinen?

Tilaa kuukausittainen uutiskirjeemme, joka sisältää aina uusimmat mielenkiintoiset artikkelit.

Tilaa uutiskirje tästä

Lisää uutisia

Kuinka hyödyntää segmentointia sähköpostimarkkinoinnissa?

Sähköpostimarkkinointi on yhä paras tapa saada vastinetta markkinointibudjetille – siksi sitä kannattaa kehittää jatkuvasti! Viime aikojen selkänä trendinä on ollut sähköpostimarkkinoinnin tehostaminen segmentoinnin ja viestien kohdentamisen avulla. Miten sähköpostimarkkinoinnin segmentoinnissa pääsee alkuun, ja mitä kaikkea siihen käytännössä liittyy?

Lue lisää

9 askelta: näin teet onnistuneen verkkosivu-uudistuksen

Tavoitteiden määrittelystä palveluntarjoajan valintaan – mitä verkkosivu-uudistuksessa tulee ottaa huomioon, ja miltä näyttää onnistunut verkkosivujen uudistusprojekti?

Lue lisää

Markkinoinnin automaatio – yksittäisistä toiminnoista strategiseksi työkaluksi

Markkinoinnin automaatio ei ole enää hämärä tulevaisuuden kuva tai markkinointibudjettien pakollinen mörkö, vaan yhä useamman markkinoijan arkea. Samalla mielikuva on siirtynyt piinallisesti seuraavista mainoksista kokonaisvaltaisemman strategisen työkalun suuntaan.

Lue lisää

Ostoprosessi murroksessa - saatatko asiakkaasi perille ostajan polulla?

Helmikuussa avasimme blogissamme käsitettä omnichannel-markkinointi, jonka yksi tärkeimmistä osa-alueista on asiakkaan digitaalisen matkan kartoittaminen ja markkinointikanavien roolien määrittäminen. Tässä kuussa katsomme, miltä digitaalinen ostoprosessi näyttää.

Lue lisää

Mikä ihmeen omnichannel?

Viimeisen vuoden aikana on markkinointimessujen käytävillä saattanut kävijän korviin kantautua termi omnichannel-markkinointi. Puhutaan saumattomista asiakaskokemuksista eri kanavissa ja uudenlaisesta tavasta ajatella markkinointia. Mikä on muuttunut vai onko mikään?

Lue lisää