Kirjoitus

Analytiikka mediaseurannassa

Ota yhteyttä
Analytiikka mediaseurannassa Onnistuneen mediaseurannan kautta organisaatiot voivat luottaa siihen, että heillä on aina tuoreimmat tiedot käytössään.

Useimmiten mediaseurannan tavoitteena on ajankohtaisten aiheiden seuraaminen journalistisessa ja sosiaalisessa mediassa, jotta seurantaa hyödyntävä organisaatio pysyy ajan tasalla toimialansa muutoksista. Onnistuneen mediaseurannan kautta organisaatiot voivat luottaa siihen, että heillä on aina tuoreimmat tiedot käytössään ja he voivat suunnitella viestintä- ja markkinointitoimensa tämän tiedon perusteella.

Yleisin tapa toteuttaa mediaseurantaa on seurata tietyn aihepiirin uutisia ja sosiaalisen median julkaisuja avainsanojen avulla. Mediaseurantatyökalut keräävät datan organisaatioiden käyttäjätileille ja, mikäli näin halutaan, lähettävät tiedon sähköpostiraportteina tai koostavat sen syötteenä esimerkiksi organisaation verkkosivulle tai intranettiin. 

Mediaseurantapalvelun avulla organisaatio voi helposti pysyä ajan tasalla toiminnalleen tärkeistä aiheista ja välittää tämän tiedon eteenpäin sitä tarvitseville henkilöille.

Kerätty tieto hyötykäyttöön

Yksinkertaisimmassa muodossaan mediaseurantapalvelu tekee juuri tätä: kerää olennaisen tiedon ja säilyttää sen, jotta datan pariin voi palata aina tarvittaessa. Hyvin toimiva mediaseurantapalvelu auttaa organisaatioita säästämään aikaa ja resursseja sekä antaa mielenrauhan käyttäjille, kun he voivat luottaa siihen, että palvelu kerää heille kaiken olennaisen tiedon käyttöönsä.

Samaan aikaan on kuitenkin myös olennaista, että kerättyä tietoa hyödynnetään tehokkaasti. Pelkästään tiedon keräämisellä ei ole yksistään mitään arvoa, vaan arvokas data täytyy valjastaa hyötykäyttöön. Täällä Koodiviidakolla olemme huomanneet, että tarve rikastetulle tiedolle kasvaa jatkuvasti. Datan syvällinen analysointi ja ymmärtäminen on koko ajan yhä tärkeämpää.

Mediaseurannan analytiikka

Mediaseurantapalvelun analyysityökalut voidaan karkeasti jakaa kahteen osaan: määrällinen analyysi ja laadullinen analyysi.

Määrällisen analyysin työkalut kertovat:

Tietyn aikavälin kaikki osumat

  • Mistä osumat tulivat tietyllä aikavälillä
  • Mitkä osumat aiheuttivat erityisiä piikkejä näkyvyydessä

Journalistiset mediat, joista saatiin eniten osumia

  • Mitkä mediat kirjoittavat eniten organisaatiostasi, toimia-alastasi tai kilpailijoistasi

Sosiaalisen median kanavat, joista saatiin eniten osumia

  • Missä sosiaalisen median kanavissa puhutaan eniten organisaatiostanne ja kilpailijoistanne
  • Missä sosiaalisen median kanavissa organisaationne kannattaa eniten vaikuttaa

Sosiaalisen median mielipidevaikuttajat

  • Ketkä henkilöt tai organisaatiot ovat kaikista vaikutusvaltaisimpia sosiaalisessa mediassa

Laadullisen analyysin työkalut kertovat:

Osumien äänensävy

  • Mikä on uutisten äänensävy: puhutaanko teistä positiiviseen, negatiiviseen vai neutraaliin sävyyn?

Hakusanat

  • Tietyille hakusanoille voidaan tehdä erillisiä analyysejä, jotta saavutettua näkyvyyttä voidaan ymmärtää paremmin

Aihealueet ja kategoriat

ViidakkoMonitor on markkinoiden edistyksellisin mediaseurantapalvelu. ViidakkoMonitorin avulla voit seurata medioita kokonaisvaltaisesti sekä hakusanojen että myös semanttisen seurannan avulla. Tarjoamme asiakkaillemme myös analytiikkatyökaluja, joiden avulla tietoa pystyy käsittelemään helposti ja vaivattomasti.

Oliko artikkeli mielestäsi mielenkiintoinen?

Tilaa kuukausittainen uutiskirjeemme, joka sisältää aina uusimmat mielenkiintoiset artikkelit.

Tilaa uutiskirje tästä

 

Artikkelin kommentointi

 
 

Lisää uutisia

Digitaalisen markkinoinnin trendit 2018 [+infograafi]

Näin vuoden alkumetreillä on hyvä pysähtyä hetkeksi ja katsoa, miltä ympäröivä digimaailma näyttää juuri nyt. Käymme artikkelissamme läpi vuoden 2018 merkittävimmät digitaalisen markkinoinnin trendit ja muutosvoimat. Bonuksena löydät artikkelin lopusta infograafin, joka kokoaa yhteen kaikki 21 digitaalisen markkinoinnin trendiä.

Lue lisää

Markkinoinnin automaation hyödyt numeroina

Markkinoinnin automaatiota hyödynnetään yhä useammissa yrityksissä ja moni vielä harkitsee. Automaatiota pidetään yleisesti liiketoimintaa tehostavana ja resursseja säästävänä markkinoinnin keinona, mutta mitä sanovat tutkimukset? Kannattaako markkinoinnin automaatio?

Lue lisää

5 syytä hyödyntää markkinoinnin automaatiota verkkokaupassa

Miksi markkinoinnin automaatiota kannattaa hyödyntää verkkokaupan markkinoinnissa? Kokosimme viisi hyvää syytä ja käytännön vinkkejä.

Lue lisää

Mobiilikehityksen nykytila ja tulevaisuus

Älypuhelinten voittokulun myötä mobiilipalveluiden määrä räjähti käsiin vuosikymmenen taitteessa ja viimeisen viiden vuoden aikana olemme nähneet mobiililaitteiden muuttuvan lisälaitteesta usein eniten käytetyksi online-välineeksi. Mitkä tekijät ja konseptit muokkaavat mobiilipalveluiden kehitystä jatkossa ja mikä niiden merkitys on markkinoijalle?

Lue lisää

Kuinka hyödyntää segmentointia sähköpostimarkkinoinnissa?

Sähköpostimarkkinointi on yhä paras tapa saada vastinetta markkinointibudjetille – siksi sitä kannattaa kehittää jatkuvasti! Viime aikojen selkänä trendinä on ollut sähköpostimarkkinoinnin tehostaminen segmentoinnin ja viestien kohdentamisen avulla. Miten sähköpostimarkkinoinnin segmentoinnissa pääsee alkuun, ja mitä kaikkea siihen käytännössä liittyy?

Lue lisää