Hopealangan kansainvälinen verkkokauppa

1. Lähtötilanne

1. Lähtötilanne Ville Kuusisto Olemassa oleva kauppa kaipasi ennen kaikkea laajemmin mahdollisuuksia kaupan markkinointiin sekä parempaa tuote- ja kampanjahallintaa. Ville Kuusisto Hopealanka/Silvernorden

Hopealanka-korutarvikkeiden verkkokauppauudistus syntyi tarpeesta siirtää kauppa kokonaan uudelle sähköisen kaupankäynnin alustalle. Uudelta alustalta haettiin entistä kattavampia markkinointityökaluja, parempaa tuote- ja kampanjahallintaa sekä selkeitä hakukoneoptimoinnin työkaluja. 

Uusi verkkokauppa päätettiin toteuttaa ViidakkoStore-alustalle, jolle siirretystä kaupasta lähdettiin suunnittelemaan paremmin kohderyhmää palvelevaa ja puhuttelevaa kokonaisuutta. 

2. Suunnittelu

2. Suunnittelu Niko Pääkkönen Hopealangan uudistuksessa lähdettiin modernisoimaan verkkokauppaa kuitenkaan unohtamatta vanhoja toimivia juttuja. Niko Pääkkönen Sähköisen kaupankäynnin asiantuntija, Koodiviidakko Oy

Uusi verkkokauppa suunniteltiin tekemällä harkittuja muutoksia toimiviin konsepteihin, hyödyntäen vanhaa ja analysoimalla benchmarkkiin valittujen toteutusten parhaita käytänteitä. Toimittajan ja asiakkaan yhteisellä päätöksellä uusi kauppa haluttiin saada jouhevasti julki ja kehittää kauppaa eteenpäin testauksen avulla sekä seuraamalla julkaisun jälkeen aktiivisesti konversioon vaikuttavia tekijöitä. Tuotteiden siirto kuvineen edeltävältä alustalta oli nopea prosessi, jossa ei tarvittu paljoa manuaalista työtä.

Uudistetussa verkkokaupassa päätettiin panostaa aiempaa voimakkammin myös verkkokaupan markkinointitoimiin, kuten affiliate-markkinointiin ja verkkokaupan sähköisiin uutiskirjeisiin. Säännöllisen uutiskirjeen ohella verkkokaupan tarjontaa ryhdyttiin mainostamaan alan blogeissa ja blogien sisältöä tuotiin vastaavasti verkkokauppaan rss-feedillä.

3. Toteutus

3. Toteutus Kari Kujala Kohdemaasta riippuen lokalisointi voi vaatia pieniä tai kattavampia muutoksia verkkokaupan ulkoasuihin ja toiminnallisuuksiin. ViidakkoStoren kehityksessä tehdään jatkuvaa työtä sen eteen, että kansainvälistyminen olisi asiakkaillemme mahdollisimman helppoa. Kari Kujala Account Manager, Koodiviidakko Oy

Pian Suomen verkkokaupan julkaisun jälkeen toimintaa päätettiin laajentaa kansainvälisesti ja toteuttaa Ruotsin markkinalle lokalisoitu Silvernorden-verkkokauppa. Verkkokaupan kansainvälisessä versiossa hyödynnettiin mahdollisimman paljon jo Suomessa toimivaa verkkokauppaa, johon toteutettiin kohdemaan käännökset, tarvittavat ulkoasumuutokset sekä paikalliset toimitus- ja maksutavat.

Käytännössä Hopealanka- ja Silvernorden-verkkokaupat on toteutettu kahtena erillisenä verkkokauppana, mutta niitä voidaan ylläpitää kätevästi samalta ViidakkoStore-alustalta. Kiitosta saa erityisesti keskitetty varastonhallinta, jonka avulla samasta verkkokauppavarastosta voidaan ajaa tuotteita tarpeen mukaan sekä Suomen että Ruotsin kaupassa toteutuviin ostoihin. 

4. Lopputulos

Katso kuva 4. Lopputulos Ville Kuusisto Olen käyttänyt useita eri verkkokauppa-alustoja, ja ViidakkoStoressa työnkulku on todella jouhevaa. Tuotteiden ja tilausten massahallinta sekä kampanjoiden ja alennusten pyörittäminen onnistuu helposti ja nopeasti. Ville Kuusisto Hopealanka/Silvernorden

Suomen ja Ruotsin verkkokauppojen ylläpitäminen samalta alustalta on koettu luontevaksi ja vaivattomaksi tavaksi tehdä kansainvälistä kauppaa. Maantieteellisesti ajatellen Ruotsin markkina on lähellä, mutta tarjoaa kuitenkin täysin uuden alueen ja kohderyhmän verkkokaupan tuotteille. 

Verkkokaupan kehityksessä on lähdetty noudattamaan ketterää mallia, jossa tehdään jatkuvaa konversio-optimointia ja parannetaan hakukonenäkyvyyttä systemaattisella työllä. Rohkeasti testaamalla nähdään nopeasti käytännön tasolla mikä toimii ja mikä ei ja kauppaa voidaan kehittää eteenpäin tekemällä tarvittavia muutoksia. Näin toimimalla verkkokaupoista tehdään oikeasti myyviä eikä ainoastaan kauniita näyteikkunoita.

Hopealanka Silvernorden

Koodiviidakon työkaluja käyttää yli 3500 organisaatiota

Erätukku

Erätukku on Suomen johtava ulkoilun, retkeilyn, metsästyksen ja kalastuksen ostospaikka.
Katso toteutus

Lapland Hotels

Lapland Hotels on Lapin laajin ja monipuolisin hotelliketju.

RIL

RIL on rakennus- ja kiinteistöalan diplomi-insinöörien ja teekkareiden vuonna 1934 perustettu valtakunnallinen järjestö.
Katso toteutus

Aukia

Aukia-ketjun myymälät toimivat Moda ja Jim&Jill nimillä ympäri Suomea.
Katso toteutus

Asiakkaiden suusta

Käytämme Postiviidakkoa jäsenviestintään sekä erilaisten tapahtumien markkinointiin. Koodiviidakkolaisille asiakas on aidosti tärkeä, mikä näkyy ystävällisenä, nopeana ja asiantuntevana palveluna. Reaaliaikainen chat-tuki on ollut korvaamaton apu kiireellisissä tilanteissa. Suosittelen Postiviidakkoa lämpimästi muillekin!
Stiina Laaksonen Tiedottaja, Markkinointiviestinnän Toimistojen Liitto MTL ry
Tuki-chatti toimii kun rasvattu, vastausta ei ikinä tarvitse odottaa ja akuuttiin ongelmaan saa ratkaisun heti. Tämänkaltaisen reaaliaikaisen tukipalvelun tarjoaminen asiakkaille on nykypäivää! Koodiviidakon moitteettomasti toimivan tukipalvelun kanssa asioinnin jälkeen on vaikeaa enää tyytyä odottelemaan sähköpostivastauksia seuraavana päivänä tai jonottelemaan puhelimessa.
Anna Mäkelä Viestintäpäällikkö, IAB Finland Oy

Kiinnostuitko ViidakkoStoresta? Ota meihin yhteyttä ja kysy lisää!

Ota meihin rohkeasti yhteyttä, pyydä demo ja tutustu ViidakkoStoreen tarkemmin.

Parhaan käsityksen ViidakkoStoren käyttöliittymästä ja ominaisuuksista saat näkemällä ja kokeilemalla sitä itse. Vinkkaamalla meille kiinnostuksesi saat ilmaisen esittelyn ViidakkoStoresta – paikan päällä omalla toimistollasi tai vaikka online yhteydessä. Takaamme, että nähtyäsi ViidakkoStoren et tule pettymään! 

Pyydä demo Ota yhteyttä