Vinkki

Muistuta hylätystä ostoskorista – tee lisää kauppaa

Ota yhteyttä
Muistuta hylätystä ostoskorista – tee lisää kauppaa Erityistä huomiota kannattaa kiinnittää muistutuksen linkkeihin, jotta ostajan on mahdollisimman helppo klikata takaisin ostoksen äärelle. Linkitä siis näkyvästi ja loogisesti – muista että myös kirjeen kuvista kannattaa tehdä linkkejä.

Hylättyyn ostoskoriin voi olla useita eri syitä. Oli syy mikä tahansa, potentiaalista ostajaa kannattaa muistuttaa kesken jääneestä ostoskorista. Houkuttelevan muistutusviestin avulla voidaan parhaimmillaan kotiuttaa merkittävä määrä kauppoja, jotka olisivat muuten jääneet toteutumatta.

Useimmiten muistutus on graafinen uutiskirje, joka lähetetään potentiaalisen ostajan sähköpostiin pian hylätyn ostoskoritapahtuman jälkeen. Kokosimme vinkkejä toimivaan ostoskorin muistuttajaan.

Millainen on hyvä ostoskorin muistuttaja?

1. Oikeaan aikaan

Hyvä ostoskorin muistuttaja tulee tarpeeksi pian hylätyn ostoskorin jälkeen. Maailmalla julkaistujen tutkimusten mukaan muistutuskirjeen konversio voi olla jopa useita prosentteja parempi riippuen siitä, lähteekö muistutus tunnin vai vasta vuorokauden sisään hylätystä korista. Muistutusten ajastuksessa kannattaa toki tutkia tarkoin myös omaa kohderyhmää ja heidän lukumieltymyksiään: minä päivinä ja vuorokauden aikoina vastaanottajat todennäköisimmin avaavat sähköpostinsa?

2. Otsikointi

Osuva ja houkutteleva otsikointi on ratkaiseva tekijä muistutusviestin onnistumisessa. Oikean otsikoinnin löytämiseksi kannattaa hyödyntää A/B-testausta, joka on ominaisuutena kehittyneimmissä sähköpostimarkkinointityökaluissa. A/B-testauksen avulla muistutuskirjeelle voidaan antaa vaihtoehtoiset otsikot, jotka viestin lähetysjärjestelmä testaa otokseen kohderyhmästä. Paremmin toimiva vaihtoehto tulee tämän jälkeen automaattisesti voimaan lopuille vastaanottajille.

3. Visuaalinen näyttävyys

Muistutuskirjeen näyttävyyden tärkeyttä ei voi korostaa liiaksi. Näyttävyydellä voidaan tarkoittaa toisaalta puhtaasti kirjeen visuaalista ilmettä, toisaalta sen yleistä toimivuutta. Tässä on hyvä huomioida myös eri päätelaitteilla kirjettä lukevat, jotta viesti näyttää hyvältä ja toimii oikein myös mobiililaitteilla. Nykyään uutiskirjeet toteutetaan enenevissä määrin responsiivisina, jolloin kirje skaalautuu automaattisesti optimaaliseen näkymään päätelaitteesta riippumatta. Visuaalisuuden suhteen huomio on hyvä kiinnittää kirjeen väreihin, hyvälaatuisiin kuviin sekä suunnitella tarkoin kirjeen Call-to-Action -napit.

4. Sisältö

Muistutuksen sisältö on olennainen asia määrittämään, kuinka moni palaa muistutuskirjeestä verkkokauppaasi. Erityistä huomiota kannattaa kiinnittää muistutuksen linkkeihin, jotta ostajan on mahdollisimman helppo klikata takaisin ostoksen äärelle. Linkitä siis näkyvästi ja loogisesti – muista että myös kirjeen kuvista kannattaa tehdä linkkejä.

Saatat olla kiinnostunut myös seuraavista artikkeleistamme:

Ota yhteyttä sähköisen kaupankäynnin asiantuntijoihimme, jos haluat kuulla lisää ViidakkoStore-verkkokauppa-alustastamme. ViidakkoStore integroituu luonnostaan Postiviidakko-uutiskirjetyökaluun, jolla on kätevä toteuttaa ostoskorin muistutusviestejä, verkkokaupan sähköistä markkinointia tai kanta-asiakasohjelmia. Kysy meiltä lisää!

Oliko artikkeli mielestäsi mielenkiintoinen?

Tilaa kuukausittainen uutiskirjeemme, joka sisältää aina uusimmat mielenkiintoiset artikkelit.

Tilaa uutiskirje tästä

 

Artikkelin kommentointi

 
 

Lisää uutisia

Visuaalisuus osana digitaalista markkinointia

Visuaalisuus on sisältösi ulkoasu. Se on sitä, minkä lukija ensimmäiseksi näkee: yleisilme. Visuaalisesti vaikuttava ja vakuuttava verkkosivusto tai sosiaalisen median kanava kiinnostaa ja miellyttää katsojaa sekä saa huomattavasti enemmän lukijoita kuin pelkkää tekstiä sisältävät julkaisut.

Lue lisää

Tarkista nämä: 10 kohdan muistilista hyvään verkkoasiakaspalveluun

Nykyasiakas on kriittinen ja äänestää yhä helpommin (ja nopeammin) jaloillaan, jos ei löydä haluamaansa helposti ja saa tukea ja apua heti sitä tarvitessaan. Kulman takana odottaa kyllä useimmiten uusi palveluntarjoaja, ellei useampikin, joka on valmis jatkamaan siitä, missä edellinen epäonnistui.

Lue lisää

Kansainvälisen verkkokaupan haasteet

Internetissä myytävien tuotteiden valikoima on valtava ja ostokset voi tehdä helposti vaikka kotisohvalta, junasta tai jopa lomareissulta. Suuri asiakaskunta ja monipuolisemmat kohderyhmät houkuttelevat varmasti monia verkkokauppiaita. Kansainvälisen verkkokaupan rakentaminen ei kuitenkaan tapahdu nappia painamalla.

Lue lisää

Markkinoinnin automaatio – yksittäisistä toiminnoista strategiseksi työkaluksi

Markkinoinnin automaatio ei ole enää hämärä tulevaisuuden kuva tai markkinointibudjettien pakollinen mörkö, vaan yhä useamman markkinoijan arkea. Samalla mielikuva on siirtynyt piinallisesti seuraavista mainoksista kokonaisvaltaisemman strategisen työkalun suuntaan.

Lue lisää

Sisältömarkkinoinnilla volyymia verkkokauppaan

Me kaikki tiedämme jo, että ihmisiä kiinnostaa hyvä sisältö, eivät markkinointiviestit. Harva verkkokauppias on kuitenkaan vielä ryhtynyt sisällöntuottajaksi. Kannattaisiko, ja jos, niin miksi, ja mitä erikoispiirteitä verkkokauppiaiden sisältömarkkinoinnissa on? Entä miten sisällöllä voi erottua?

Lue lisää