Vinkki

5 vinkkiä verkkokaupan AdWords-mainontaan

Ota yhteyttä 01.10.2014
5 vinkkiä verkkokaupan AdWords-mainontaan Tehokkaimmissa mainoksissa toteutuu message match: mainos vastaa täsmälleen käyttäjän hakemaa termiä ja laskeutumissivu mukautuu sisällöltään käyttäjän hakutermiä vastaavaksi.

Google AdWords mahdollistaa kohdennettujen mainosten näyttämisen Googlen orgaanisten hakutulosten yhteydessä. Parhaimmillaan AdWords-mainonta on erittäin tehokasta ja voi lisätä merkittävästi verkkokaupan myyntiä. Kilpailu on kuitenkin kovaa ja menestyksekäs hakusanamarkkinointi vaatii jatkuvaa työtä. Vaikka suurin osa hauista tehdäänkin Googlen kautta, myös muissa kanavissa mainostaminen voi kannattaa.

1. Pidä kampanjoiden rakenne selkeänä

AdWords-mainonnassa on erityisen tärkeää pitää huolta kampanjoiden selkeästä rakenteesta. Huolellisesti jäsennellyt kampanjat ja mainosryhmät auttavat näyttämään käyttäjille juuri oikeita mainoksia ja ohjaamaan heidät oikeisiin tuotteisiin.

Mitä tiiviimpi rakenne on, sitä paremmin mainos ja laskeutumissivu vastaavat käyttäjän hakutermiä. Suositeltu tapa on teemoittaa mainosryhmät hyvin tiiviisti: suuren hakuvolyymin hakulausekkeille voidaan tehdä jopa hakulausekekohtaisia mainosryhmiä (ns. Alpha/Beta- sekä SKAG-tekniikka). Muista, että tehokkaimmissa mainoksissa toteutuu message match: mainos vastaa täsmälleen käyttäjän hakemaa termiä ja laskeutumissivu (sekä mahdollinen muu sivusto) mukautuu sisällöltään käyttäjän hakutermiä vastaavaksi.

Kampanjarakenne AdWordsissaKuva: pienen verkkokaupan kampanjarakenne yksinkertaisimmillaan. Ylemmässä esimerkissä on muutamia suuren volyymin pidemmälle optimoituja hakusanoja, joilla tavoitellaan paljon myyntiä. Alempaan kampanjaan on jaettu mahdollisuuksiltaan pienemmän volyymin avainsanat.

2. Viilaa ad copyt kuntoon

Kun käyttäjä hakee tiettyä tuotetta tai palvelua Googlen kautta, hakusanamainokset ovat ensimmäinen hakutulossivulla näkyvä asia. Mainokset kilpailevat käyttäjän huomiosta paitsi toisiaan, myös orgaanisia hakutuloksia vastaan. Houkutteleva ad copy (mainosteksti) on siten erityisen tärkeä. Hyvä mainosteksti kerää enemmän klikkejä, auttaa korottamaan laatupisteitä ja madaltaa näin ollen myös klikkikohtaisesti maksettavaa hintaa. Testaa useita erilaisia mainostekstejä ja poista käytöstä tehottomat mainokset.

Mainokset ovat tehokkaimmillaan, kun ne hyödyntävät AdWordsin tarjoamia lukuisia mainoslisäosia. Useimmin käytettyjä lisäosia ovat sivustolinkkien lisääminen sekä vasta julkaistut huomiotekstilaajennukset. Mainosten yhteydessä voi lisäksi näyttää esimerkiksi kivijalkamyymälän sijainnin, puhelinnumeron tai vaikka tuotearvosteluja.

3. Näytä mainoksia oikeille ihmisille

Liiketoiminnan kannalta on merkityksellistä, että mainoksia näytetään ennen kaikkea niille asiakkaille, jotka ovat valmiita ostamaan. Huonosti kohdennetut mainokset tarkoittavat lähes aina ylimääräisiä kuluja.

Mainosten kohdentamisessa potentiaalisille asiakkaille voidaan käyttää muun muassa seuraavia tekniikoita:

  • Rajaa mainosten näkyvyys maantieteellisesti ja mahdollisesti käyttäjän kielen mukaan.
  • Käytä tarvittaessa tehostettua klikkauskohtaista hintaa.
  • Varmista, että mainokset näkyvät vain oikeilla avainsanoilla. Käytä oikeita avainsanan hakutyyppejä sekä tarvittaessa negatiivisia avainsanoja.
  • Mikäli sivustosta ei ole mobiilioptimoitua versioita tai mobiilikonversio on erittäin matala, kannattaa asettaa klikistä maksettava enimmäishinta mobiililaitteille normaalia matalammaksi tai jopa nollaan. Näin et maksa kävijöistä, jotka eivät todennäköisesti päätyisi tekemään ostosta tai eivät teknisistä syistä pysty tekemään ostoksia.
  • Näytä tuotteen tai palvelun hinta sekä ominaisuudet jo mainostekstissä. Näin et maksa kävijöistä, jotka käyvät vain tarkistamassa tuotteen hinnan kaupasta ja lähtevät pois ostamatta. Mikäli asiakas etsii halpaa mikroaaltouunia, on turha yrittää saada hänet klikkaamaan mainosta 500 euron lippulaivamallista.

4. Uudelleenmarkkinoi

Uudelleenmarkkinointi eli remarketing tarkoittaa mainosten kohdistamista niille kävijöille, jotka ovat jo käyneet sivustolla tutustumassa tuotteisiin, mutta jotka eivät vielä tehneet ostosta. Jos kävijä on esimerkiksi tutustunut vaatteiden verkkokaupassa naisten paitoihin, voidaan hänelle näyttää kolmannen osapuolen sivustoilla mainoksia jo aiemmin selatuista naisten paidoista. Mainokset voidaan rajata näkymään esimerkiksi vain niille käyttäjille, jotka ovat lisänneet tuotteen ostoskoriin, mutta jättäneet ostoksen kesken.

5. Seuraa oikeita asioita

Esimerkki tehottomasta AdWords-kampanjasta.Kuva: Esimerkki tehottomasti käytetystä AdWords-budjetista. Lähes yhdeksänkymmenen tuhannen euron budjetti on tuottanut vain vajaan parin tuhannen euron myynnin. Kävijöiden määrän sijaan merkityksellistä on seurata, että kampanjoihin sijoitetut rahat vähintäänkin maksavat itsensä takaisin.

Verkkokaupan hakusanamarkkinoinnin onnistumista arvioitaessa on tärkeää seurata, tuottavatko kampanjat tilauksia ja onko mainonta siten ylipäätään kannattavaa. Hyvä mittari tähän on esimerkiksi tuoteryhmäkohtaisesti laskettu CPA-arvo (Cost Per Acquisition), joka kertoo kuinka paljon yhden tilauksen kotiuttaminen on keskimäärin maksanut.

Hyvin yleinen ongelma on myös se, että mainostaja seuraa vääriä asioita. Vaikka sivuston vierailija ei tekisikään ostosta verkkokaupasta, saattaa hän silti esimerkiksi lähettää tarjouspyynnön yhteydenottolomakkeen kautta tai tilata verkkokaupan uutiskirjeen. Nämä ovat kaikki verkkokauppiaalle arvokkaita asioita, ja niitä on siten pystyttävä myös seuraamaan. Useimmiten tällaiset tavoitteet eivät näy oletuksena raporteissa vaan vaativat analytiikan kaivelua ja siihen perehtymistä.

Hakusanamarkkinoinnin tavoitteena voidaan pitää niin hyvin optimoituja kampanjoita, että niitä voidaan pyörittää käytännössä lähes rajoittamattomilla budjeteilla. Kuitenkin niin, että ROI (Return On Investment, sijoitetun pääoman tuotto) on aina positiivinen.

Yhteenvetona

AdWords ei itsessään ole monimutkainen järjestelmä, mutta tehokkaiden mainosten luominen vaatii sekä perehtymistä että paneutumista. Pahimmillaan mainostamisessa tuhlataan euroja täysin vääriin asioihin ja syödään koko kampanjoiden kannattavuus – oikein tehtynä hakusanamainonta voi kuitenkin tuoda merkittävän määrän lisämyyntiä verkkokaupalle.

Ota yhteyttä Koodiviidakon asiantuntijoihin, jos haluat keskustella lisää verkkokaupan tehokkaasta markkinoinnista.

Oliko artikkeli mielestäsi mielenkiintoinen?

Tilaa kuukausittainen uutiskirjeemme, joka sisältää aina uusimmat mielenkiintoiset artikkelit.

Tilaa uutiskirje tästä

 

Artikkelin kommentointi

 
 

Lisää uutisia

Sisältömarkkinoinnilla volyymia verkkokauppaan

Me kaikki tiedämme jo, että ihmisiä kiinnostaa hyvä sisältö, eivät markkinointiviestit. Harva verkkokauppias on kuitenkaan vielä ryhtynyt sisällöntuottajaksi. Kannattaisiko, ja jos, niin miksi, ja mitä erikoispiirteitä verkkokauppiaiden sisältömarkkinoinnissa on? Entä miten sisällöllä voi erottua?

Lue lisää

Lomaile niin, ettei kukaan huomaa sinun lomailevan ja muita jouluvinkkejä

Vaikka markkinoinnin ja viestinnän huoneet hiljenevät, asiakkaat eivät menetä kiinnostustaan – usein päinvastoin. Etukäteen suunnittelemalla ja ajastamalla voit lomailla huoletta. Listasimme jouluvinkkejä markkinointiin ja viestintään.

Lue lisää

O2O – Kuinka yhdistää online- ja offline-asiakaskokemus

O2O eli online-to-offline -markkinoinnilla pyritään kohtaamaan asiakas monikanavaisesti juuri siellä, missä hän sattuu kulloinkin liikkumaan. Millä eri keinoilla voit yhdistää online- ja offline-kokemuksen?

Lue lisää

Markkinoinnin automaatio verkkokaupassa: 10 käytännön esimerkkiä

Markkinoinnin automaation avulla voidaan parantaa merkittävästi verkkokaupan myyntiä. Keräsimme yhteen kymmenen käytännön esimerkkiä verkkokaupan automaatiosta.

Lue lisää

Markkinoinnin automaatio käytännössä, osa 4: olemassa olevan asiakastiedon hyödyntäminen

Useimmat yritykset keräävät jatkuvasti valtavia määriä tietoa asiakkaistaan. Tiedon määrästä huolimatta kokonaiskuva usein kuitenkin puuttuu – puhumattakaan siitä, että tietoa hyödynnettäisiin markkinoinnin toimenpiteissä.

Lue lisää